Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Aleksandra Sæheim ved VID er kåret årets nettpedagog

Headerbilde
En glad prisvinner, Aleksandra Sæheim (til høyre) sammen med juryformann Mette Villand. Foto: Ebba Køber, Fleksibel utdanning Norge (FuN)
  • Publisert: 18. november 2021.
Høyskolelektor Aleksandra Sæheim ved VID vitenskapelige høgskole er tildelt prisen «Årets nettpedagog» for sin bruk av læringsteknologi. Det er organisasjonen Fleksibel Utdanning Norge (FuN) som står bak prisen. Formålet med prisen er å synliggjøre og fremheve kvalitet i nettundervisning.

- Kvalitetsutvalget mener at årets prisvinner bruker læringsteknologi på en bevisst måte for å øke studentenes læringsutbytte. Digitaliseringen av praksis er spesielt nyskapende, sier juryen blant annet.

Et digitalt alternativ til ordinær praksis

Det var Covid-19 og den påfølgende nedstengningen i mars 2020 som ble spiren til et nytt digitalt praksisløp. Seks uker ut i en lengre praksis i bachelorstudiet i sosialt arbeid måtte mange av studentene brått forlate sine praksisplasser.

Aleksandra Sæheim fant snart ut at hun måtte ivareta et læringsopplegg for at studentene skulle kunne følge studieløpet på ordinær tid, til tross for nedstengningen. Sæheim utviklet derfor et digitalt alternativ til praksisgjennomføring.

Gjennomført utdannelse på normert tid

Hun bygget videre på et eksisterende nettopplegg (sehelemeg.no), og en alternativ digital praksis ble til slutt på 30 praksisdager. Innhold og variasjon i øvelser utviklet hun sammen med sin kollega Ingvild S. Huse.

Slik oppnådde studentene å få gjennomført sin utdannelse på normert tid, til tross for at de ikke lenger var i ordinær praksis.

- Digital praksis vil aldri være en fullverdig erstatning for ordinær praksis. Men det kan ha en nyttig funksjon i fremtiden, som et tillegg til ordinær praksis, mener Aleksandra Sæheim.