Aleksandra Sæheim ved VID er kåret årets nettpedagog
- Publisert: 18. november 2021.
- Kvalitetsutvalget mener at årets prisvinner bruker læringsteknologi på en bevisst måte for å øke studentenes læringsutbytte. Digitaliseringen av praksis er spesielt nyskapende, sier juryen blant annet.
Et digitalt alternativ til ordinær praksis
Det var Covid-19 og den påfølgende nedstengningen i mars 2020 som ble spiren til et nytt digitalt praksisløp. Seks uker ut i en lengre praksis i bachelorstudiet i sosialt arbeid måtte mange av studentene brått forlate sine praksisplasser.
Aleksandra Sæheim fant snart ut at hun måtte ivareta et læringsopplegg for at studentene skulle kunne følge studieløpet på ordinær tid, til tross for nedstengningen. Sæheim utviklet derfor et digitalt alternativ til praksisgjennomføring.
Gjennomført utdannelse på normert tid
Hun bygget videre på et eksisterende nettopplegg (sehelemeg.no), og en alternativ digital praksis ble til slutt på 30 praksisdager. Innhold og variasjon i øvelser utviklet hun sammen med sin kollega Ingvild S. Huse.
Slik oppnådde studentene å få gjennomført sin utdannelse på normert tid, til tross for at de ikke lenger var i ordinær praksis.
- Digital praksis vil aldri være en fullverdig erstatning for ordinær praksis. Men det kan ha en nyttig funksjon i fremtiden, som et tillegg til ordinær praksis, mener Aleksandra Sæheim.