Gå til innholdet

Åpnet VIDs nye doktorgradsprogram

gruppebilde
De nye stipendiatene samlet i lokalene til Fakultet for helsevitenskap, omkranset av VIDs ansatte. Øverst fra venstre: Ragnhild Tveit Sekse, Kari-Anne Hoel, Kari Voll, Tone Dahl-Michelsen, Karen Synne Groven, Bodil Tveit, Trine Møgster Jørgensen, Gunhild Odden, Veronica Vikne, Clarisse Sifa Nsengi, Josefine Bergseth, Silje Espejord, Kristin Ferstad og Sarah Christine Fahs og Henrik Egeland Gaudernack.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 9. oktober 2025.
Denne uken startet de aller første stipendiatene på VIDs nye doktorgradsprogram i helsevitenskap.

– Jeg føler meg veldig heldig. Det er en gavepakke å få jobbe med dette i tre år, sier Silje Espejord. 

Hun er en av de åtte stipendiatene som denne uken startet på VIDs nye doktorgradsprogram i helsevitenskap. 

Espejord skal forske på mødres erfaringer med overgangen til å bli mamma. Hun har selv bakgrunn som jordmor. 

– Jeg ser fram til å være i et inspirerende miljø med andre som holder på med det samme som meg. Jeg synes allerede bare pensumlista ser interessant ut, den går rett i hjertet av det jeg ønsker å fordype meg i, sier hun. 

Markerte med kake og hilsener

I vår ble det klart at VID får sitt tredje doktorgradsprogram. Programmet skal gi ny kunnskap om helsefremming, sykdomsforebygging, behandling, rehabilitering, pleie, omsorg og lindring.

Denne uken ble oppstarten markert med kake og hilsener. Fungerende senterleder og prodekan for forskning Karen Synne Groven ønsket velkommen. 

– Dette er en historisk dag for VID, sa hun. 

Det nye doktorgradsprogrammet i helsevitenskap er det første siden VID ble etablert i 2016.

– Vi gleder oss til å komme i gang, og sammen med våre nye stipendiater bidra til at programmet holder høy kvalitet. Samtidig er det gledelig med stor interesse for programmet fra personer som vurderer å søke opptak hos oss. Det lover godt med tanke på utviklingen av programmet i årene fremover.

Karen Synne står foran stipendiatene og snakker
Fungerende senterleder og prodekan for forskning Karen Synne Groven ønsket velkommen.

Takket alle som har bidratt

Til stede på åpningen var også fungerende rektor og prorektor for forskning Gunhild Odden. 

Hun gratulerte både alle som var med og skrev søknaden til NOKUT, de som har tatt på seg jobben med å drive ph.d.-utdanningen, og ikke minst stipendiatene som er tatt opp på programmet.

– Da vi lyste ut de første stillingene, var vi veldig spente på hvor mange som skulle søke.

Og så var det nesten hundre stykker! Så gratulerer til dere som kom gjennom nåløyet, og som er her i dag, sa hun. 

Odden rådet stipendiatene til å bruke tiden godt. 

– Det er ikke sikkert dere får muligheten til å fordype dere i en tematikk på denne måten igjen, sier hun. 

Stipendiatene har tilholdssted i både Bergen, Stavanger og Oslo. To av dem er eksternfinansiert. 

Gunhild står foran stipendiatene og snakker
Fungerende rektor og prorektor for forskning Gunhild Odden gratulerte både alle stipendiatene som er tatt opp på programmet, og alle dem som har bidratt til å få programmet realisert.

Stipendiater ved helsevitenskap

Henrik Egeland Gaudernack

Prosjekt: Tilpassing og testing av digital hjemmeoppfølging til palliative kreftpasienter

Clarisse Sifa Nsengi

Prosjekt: Health equity for people with substance use disorder through simulation-based learning in nursing education.

Kristin Ferstad

Prosjekt: Åndelig og helhetlig omsorg for personer med demens.

Silje Espejord 

Prosjekt: Becoming mothers experience with transition to motherhood in a complex life situation

Siri Anett Daltveit 

Prosjekt: Health and well-being in women after major burns

Sarah Christine Fahs 

Prosjekt: Mechanisms of Change in Psychotherapy (MOP) – protocol analyses

Veronica Vikne 

Prosjekt: Pasientsentrert tverrfaglig omsorg for kvinner med endometriose: Utvikling av en helhetlig omsorgsmodell basert på pasienters behov og helsepersonellets perspektiver.

Josefine Bergseth 

Prosjekt: How do school nurses build alliance with adolescents? A mixed-method study of communication skills in a mental health intervention