Årets nettpedagog, Aleksandra Sæheim, om digital undervisning og studentinvolvering
- Publisert: 23. november 2021.
Årets nettpedagog, Aleksandra Sæheim, sitter på den andre siden av dataskjermen. Det er passende siden vi skal snakke om digitale verktøy og alternative måter å drive undervisning på.
- Gratulerer med prisen "Årets nettpedagog"!
- Tusen takk! Det er veldig stas og en stor anerkjennelse av den jobben jeg har gjort. Det har vært litt mer enn en 100% stilling det siste året, men det er mange som har jobbet mye og laget gode opplegg for studentene, så det føles litt uvirkelig at det jeg har gjort har skapt så stor interesse, sier en blid og fornøyd Sæheim.
Et ønske om å hjelpe hjelperen
Aleksandra er tidligere sosionom-student ved Diakonhjemmet og har en mastergrad i psykososialt arbeid fra Univeristetet i Oslo.
- Jeg er en gammel diakonhjemmer. Det er klart at det har vært en motivasjonsfaktor for meg i dette arbeidet. Ikke bare har jeg interesse for selve faget, men jeg har også en tilknytning til dette stedet. Jeg er veldig glad i VID og føler en lojalitet der.
Men størst av alt har motivasjonen vært å hjelpe hjelperen.
- Man finner ut at man har ulike styrker og jeg tror at en av mine styrker er å hjelpe hjelperen. Det å støtte og veilede de som skal ut og gjøre en viktig jobb er en stor motivasjon for meg og den jobben jeg har gjort det siste året, forteller hun.
I dialog med studentene
Aleksandra har fått mange gode tilbakemeldinger fra studenter. Ikke bare for å ha hjulpet dem gjennom praksisåret på nomert tid, men også for måten hun har invitert dem inn i faget og de faglige diskusjonene på.
- De ser at jeg tar de på alvor. Det handler ikke bare om at de skal høre på meg, men at jeg fasiliterer deres læring. Det de kan finne ut av selv og lese seg til alene, trenger ikke jeg å fortelle de. Det som er viktig er at de selv kan lære bort og lære av hverandre. Så blir min rolle å oversette det uforståelige for de. Jeg må finne de gode eksemplene og gi de knagger slik at de forstår teoriene, sier hun.
Under pandemien har mesteparten av undervisningen foregått digitalt. Mange har måtte kaste seg uti et ukjent terreng av digitale løsninger og dermed har undervisningen stort sett vært preget av monolog og enveiskommunikasjon.
- Jeg bruker mye mentimeter som presentasjonsverktøy. Og det er fordi jeg ser hvor mye mer studentaktiviteter jeg får til med det verktøyet. Og det er kjempeenkelt! Mye mindre komplekst enn PowerPoint. Det er et nettbasert presentasjonsverktøy som også legger opp til mer interaktive løsninger som quizz. De kan også stille spørsmål anonymt der inne, forteller Aleksandra begeistret.
Denne funksjonen gjør også at hun får flere studenter til å engasjere seg enn før. De som vanligvis ikke tørr å rekke opp hånden i et klasserom med 50-60 stykker, får plutselig en ny mulighet til å engasjere seg.
- Studentene elsker det! Jeg tror det er bra for diskusjon og for læringsutbyttet i timene selv om jeg mener at man også bør kunne stå for spørsmålene man stiller uten å være anonym. Men på denne måten får jeg flere stemmer inn og det er ofte mer kritiske stemmer som gir veldig gode diskusjoner. Man utvikler seg jo hele tiden og jeg har fremdeles mye å lære, men jeg føler jeg har funnet en form som når flere studenter, forteller Sæheim.
Det beste tipset er å gjøre det enkelt
Aleksandra er klar i sin tale når hun blir spurt om hennes beste tips til å lykkes med den digitale undervisningen.
- Første trinn er å tenke veldig veldig enkelt. Lær deg heller ett digitalt verktøy godt. Det er mye bedre å kunne bruke ett verktøy godt enn å sjonglere flere. Det blir man fort stressa av og stressa lærere gir stressa elever. Bli kjent med få funksjoner og bruk de ordentlig før du utvider repetoaret ditt, råder hun til.
Det er lett å tenke at man må uppe gamet i redsel for å miste studentenes oppmerksomhet. Spesielt når man går over til digitale plattformer hvor man vet at det er vanskelig å holde konsentrasjonen over lengre tid. Men det er ikke alltid spreke farger og kule videosnutter er det som engasjerer studentene mest. For Aleksandra har studentinvolvering og diskusjonspreget undervisning vært nøkkelen.
- Jeg tenker; det skal ikke være show. Det er undervisning. Jeg liker ikke å stå på en scene, men jeg liker å formidle. Og det er forhåpentligvis det studentene fanger opp. Mine presentasjoner er de enkleste du finner. Det er hvite slides med sort tekst, ikke for mye tekst og sjeldent bilder. På den måten er det det vi prater om og det vi gjør som blir det viktige. Og så er jeg nøye med å fortelle dem akkurat hva jeg vil at de skal lære gjennom timene og hvorfor. Jeg tror det er viktig å sette faget inn i en kontekst for de, avslutter hun.