BIP i tverrfaglig simulering

- Av: Marianne Hoff
- Publisert: 5. juni 2025. Oppdatert: 10. juni 2025.
Blended Intensive Program (BIP) er et element i Erasmus+ hvor man kombinerer kortere fysisk mobilitet med en obligatorisk virtuell komponent. BIPen er et samarbeid mellom DIAK Finland, Karel de Grote (KdG) Belgia og VID. I år ble den intensive uken arrangert på Karel de Grote i Antwerpen, Belgia.
BIP gjør det mulig for studenter å få nye perspektiver på det å simulere med studenter fra andre land og vil oppmuntre til tverrfaglig og multinasjonal undervisning. I tillegg vil studentene dra nytte av spesielle lærings- og undervisningsforhold som ikke er tilgjengelige i egen institusjon. Målet er å gi nye læringsmuligheter og kompetanseheving for studentene. BIP skal inkludere utfordringsbasert læring der internasjonale og tverrfaglige team jobber sammen. Hensikten/ læringsutbyttet med denne BIPen er å øke kommunikasjonsferdigheter i krevende pasientsituasjoner, øke multiprofessionell og interkulturell kompetanse og forståelse, samt bruke ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandling.
46 studenter fordelt på de tre høgskolene har deltatt i denne BIP’en og ble organisert på følgende måte:
- Fra KdG deltok sykepleiestudenter, jordmorstudenter og orthopedagogy- studenter. Fra Finland og Norge deltok sykepleiestudenter.
- Kickoff på Zoom med alle lærere og studenter. Her ble grupper på tvers av landegrenser etablert, det ble gjennomført bli kjent-øvelser.
- Online-fase mellom kickoff og intensiv uke – studentene jobbet med oppgaver knyttet til forberedelser av den intensive uken.
- Intensiv uke i Antwerpen der studentene har simulert ulike case laget av lærerne der de har jobbet tverrfaglig sammen.
- Det ble brukt kommunikasjonsplattformen Howspace i denne BIP’en, som har vært enkel og oversiktelig å bruke.
- De overordnede målene for BIPèn har vært at både studenter og lærere skal utvikle sine kommunikasjonsferdigheter og interkulturelle kompetanse, samt øke kunnskapen i forhold til simuleringspedagogikk og tverrfaglig kompetanse.
- Vi brukte simuleringspedagogikk bestående av brifing, gjennomføring av case/scenario og debrifing i etterkant. Studentene melder om stort læringsutbytte, spesielt når det gjelder kommunikasjon og samarbeid med andre som ikke snakker det samme språk. All kommunikasjon har foregått på engelsk, noe som har vært utfordrende, men også lærerikt. Studentene har lært ulike måter man utfører debrifing på, og kan se fordeler og ulemper ved de ulike metodene.
- Studentene fikk også trene på ABCDE kartlegging i VR-briller.
- Det ble også tid til mye sosialt med god mat, noe godt i glasset og mange nye bekjentskap.