Digital, universell og interkulturell didaktikk er i fokus i VID
- Publisert: 14. september 2021.
- Prosjektet ble initiert under pandemien og nylig lansert, forteller prosjektleder Kristina Areskoug-Josefsson.
Pandemien førte raskt til en digital omveltning i undervisningssektoren, og både lærere og studenter har strevd med å tilpasse seg den nye studie- og undervisningshverdagen. Mange lærere hadde noe erfaring med digital undervisning, men slett ikke alle. Nivåforskjellene varierte - og det var også slik idéen om dette prosjektet DUoiD kom i stand: Man så raskt et behov for en digital undervisning som både er universell og interkulturelt utformet.
Digitalt, universelt og interkulturelt
DUoiD står for «Digital, universell og interkulturell didaktikk i Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk». Det er et felles prosjekt med Masterprogrammet i Medborgerskap og samhandling (MAMEDBO), VID Sandnes & Masterprogrammet i Interkulturelt Arbeid (MIKA), VID Stavanger.
Digital undervisning angår alle pedagogiske praksiser som ønsker å formidle innhold på hensiktsmessig måte ved hjelp ulike digitale verktøy. Universell utforming handler om at utdanningen er utformet på en slik måte at den kan brukes av alle mennesker i så stor utstrekning som mulig, uten behov for spesiell tilpassing.
Interkulturell didaktikk kan beskrives som evnen til å undervise i en kompleks flerkulturell kontekst. Målet er å skape en felles forståelse mellom mennesker med forskjellig bakgrunn. Samtidig skal den enkeltes individualitet og evnen til å utfordre systemiske diskriminerende praksiser bli fremmet.
Målet for DUoID
Prosjektet tar sikte på å stimulere til livslang læring gjennom å sikre at studentene forstår og kan bruke ny forskning som profesjonsutøvere.
Gjennom dette samarbeidsprosjektet skal det etableres et digitalt, universelt og interkulturelt utformet emne i Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk. Slik skal man også sikre høy kompetanse for lærere i digital, universell og interkulturell didaktikk.
- Representanter for arbeidsliv, studenter, lærere og eksterne aktører med erfaring i digital, universell og interkulturell didaktikk bidrar i prosessen, forteller Kristina Areskoug-Josefsson
Et samarbeidsprosjekt
DUoID pågår i perioden august 2021 til juni 2024 og gjennomføres med representanter fra Senter for læring i profesjonsutdanning og praksis (SLIPP), Fleksibel Utdanning Norge (FUN), Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) Stavanger Kommune Institutt for Atferdsvitenskap Oslo Metropolitan University og Jönköping Academy for Health and Welfare, Jönköping University i Sverige.
DUoID er finansiert av DIKU, utlysning Fleksible utdanningstilbud 2020. I styringsgruppen for DUoID inngår Kristina Areskoug Josefsson (prosjektleder), Kjersti Helene Haarr, Frédérique Brossard Børhaug og Stian Sørlie Eriksen.
Les mer her. Du kan også følge prosjektet på Twitter #DUoID, @tinaareskoug
Har du spørsmål? Ta kontakt med prosjektleder Kristina Areskoug-Josefsson: