Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Disputas: Å lære fra mennesker med alvorlig grad av utviklingshemming

Gruppebilde av alle personene stående på rekke.
Fra venstre medveileder professor ved VID Halvor Melbye Hanisch, hovedveileder professor ved VID Anita Gjermestad, førsteopponent reader Ben Simmons fra Bath Spa University, komitéleder professor ved VID Magdalene Thomassen, doktorand Synne Nese Skarsaune, disputasleder professor ved VID Oddgeir Synnes og andreopponent forsker Reetta Mietola fra University of Helsinki.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 9. oktober 2023.
Hvordan kan personer med alvorlig grad av utviklingshemming få oppfylt retten til å ta valg om eget liv?

- Personer med alvorlig grad av utviklingshemming er en sårbar gruppe. De er ofte ekskludert fra sentrale samfunnsområder, og kan lett bli utsatt for maktmisbruk og krenkelser. Avhandlingen er viktig for å forstå hvordan deres menneskeverd kan ivaretas, påpeker Synne Nese Skarsaune.

3. oktober disputerte hun med avhandlingen «Learning from Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities: An Ethnographic Study Exploring Self-Determination and Ethics of Professional Relations»

Avhandlingen utforsker retten til selvbestemmelse for personer med alvorlig grad av psykisk utviklingshemming.

Utfordrende å praktisere selvbestemmelse

Selvbestemmelse har tradisjonelt blitt sett på som å ta uavhengige, rasjonelle valg. Hvordan kan dette ivaretas hos personer med alvorlig grad av psykisk utviklingshemming?

Selv om selvbestemmelse er et uttalt mål i tjenester for personer med utviklingshemming, viser praksis at det er utfordrende, ifølge Nese Skarsaune.

I arbeidet med doktorgraden har hun utforsket ulike muligheter for å komme tett på perspektivet til dem det gjelder – personer med alvorlig grad av utviklingshemming. Nese Skarsaune har både observert relasjonen mellom personen og den profesjonelle i hverdagslivet og gjennomført intervjuer og samtaler med viktig nærpersoner - både familiemedlemmer og profesjonelle.

Avhandlingen konkluderer med at selvbestemmelse for personer med alvorlig grad av utviklingshemming bør utforskes sammen med den profesjonelle omsorgsgiveren.

Sentralt står det å være i stand til å «holde den andres identitet». Det innebærer at profesjonelle gjennom kroppslig empati og involvering er i stand til å forstå personer med alvorlig psykisk utviklingshemming.