Disputas: Å lære fra mennesker med alvorlig grad av utviklingshemming
- Av: Kjersti Busterud
- Publisert: 9. oktober 2023.
- Personer med alvorlig grad av utviklingshemming er en sårbar gruppe. De er ofte ekskludert fra sentrale samfunnsområder, og kan lett bli utsatt for maktmisbruk og krenkelser. Avhandlingen er viktig for å forstå hvordan deres menneskeverd kan ivaretas, påpeker Synne Nese Skarsaune.
3. oktober disputerte hun med avhandlingen «Learning from Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities: An Ethnographic Study Exploring Self-Determination and Ethics of Professional Relations»
Avhandlingen utforsker retten til selvbestemmelse for personer med alvorlig grad av psykisk utviklingshemming.
Utfordrende å praktisere selvbestemmelse
Selvbestemmelse har tradisjonelt blitt sett på som å ta uavhengige, rasjonelle valg. Hvordan kan dette ivaretas hos personer med alvorlig grad av psykisk utviklingshemming?
Selv om selvbestemmelse er et uttalt mål i tjenester for personer med utviklingshemming, viser praksis at det er utfordrende, ifølge Nese Skarsaune.
I arbeidet med doktorgraden har hun utforsket ulike muligheter for å komme tett på perspektivet til dem det gjelder – personer med alvorlig grad av utviklingshemming. Nese Skarsaune har både observert relasjonen mellom personen og den profesjonelle i hverdagslivet og gjennomført intervjuer og samtaler med viktig nærpersoner - både familiemedlemmer og profesjonelle.
Avhandlingen konkluderer med at selvbestemmelse for personer med alvorlig grad av utviklingshemming bør utforskes sammen med den profesjonelle omsorgsgiveren.
Sentralt står det å være i stand til å «holde den andres identitet». Det innebærer at profesjonelle gjennom kroppslig empati og involvering er i stand til å forstå personer med alvorlig psykisk utviklingshemming.