Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Disputas: Autonomi i verdens mest sekulariserte land

Headerbilde
Fra venstre: Disputasleder og førsteamanuensis, Daniela Lucia Rapisarda, veileder Kjell O. Lejon fra Linköpings Universitet, doktorand Per Ewert, komitéleder og professor ved VID Ellen Vea Rosnes, opponent Per Kristian Aschim fra MF vitenskapelig høyskole.
  • Av: Christine Myrdal Lukash
  • Publisert: 14. november 2022.
Hvilken rolle har autonomi spilt i den svenske sekulariseringsprosessen? Ofte hører vi om Sverige som verdens mest sekulariserte land, uten nærmere forklaring på hvordan og hvorfor det er blitt slik. Dette spørsmålet utforskes i Per Ewerts avhandling "Moving Reality Closer to the Ideal: The process towards autonomy and secularism during the Social Democratic hegemony in 20th century Sweden".

I avhandlingen undersøker Ewert hvordan det tradisjonelt kristne Sverige i løpet av det tjuende århundre gjennomgår en omveltning til et land hvor individets uavhengighet - autonomi - blir det nye grunnprinsippet i samfunnet.

Blant aktørene som tydeligst fremmer autonomi finner vi det svenske sosialdemokratiske partiet, som regjerte uavbrutt i perioden 1932-1976. Avhandlingen viser hvilke politiske partier og individuelle aktører som spiller hovedrollene i denne historiske omveltningen, og hvordan den utspilte seg innenfor de tre samfunnsområdene kirke, skole og familie. Framfor alt viser avhandlingen hvilke verdier som preget denne forandringen, og hvordan disse verdiene forandret seg over tid. Blant annet peker Ewert på hvordan sosialdemokratenes partiprogram bærer preg av en kritisk holdning til religiøse autoriteter som kirke og skole.

Ved siden av de empiriske funnene, presenterer avhandlingen en modell for å analysere autonomi som politisk verdi, især hvordan autonomi som verdi kommer til uttrykk som opposisjon til den verdimessige trefoldigheten: Community, authority and the Sacred, samtidig som den inngår i et samspill med sekularisme og individualisme.

Ewert fremhever at modellen også kan være nyttig for andre fagfelt, som statsvitenskap, historie, sosiologi og religionsfilosofi.