Disputas: Bibelteksten om «den gode kone» former forventningene til kvinner på Madagaskar

- Av: Kjersti Busterud
- Publisert: 6. mai 2025. Oppdatert: 20. mai 2025.
«En dyktig kone – hvem finner vel henne? Langt mer enn perler er hun verdt». Slik begynner teksten om «den gode kone» i Ordspråkene 31:10-31 i Det gamle testamentet. Teksten beskriver en arbeidsom og klok kone som står på for familien sin fra tidlig morgen til langt på natt.
I kirker i den vestlige verden brukes denne teksten lite. I Afrika derimot, brukes gjerne teksten i undervisningen av unge kvinner.
– Teksten ses som en rettesnor for hvordan kvinner bør oppføre seg når de blir gift, sier Kjersti Wee. Hun har nylig disputert med avhandlingen ««A perfect wife»? How do ordinary Malagasy women relate to the text about the good woman in Proverbs 31:10-31?»
Avhandlingen tar for seg hvordan kvinner i den lutherske kirken på Madagaskar forstår og forholder seg til teksten om «den gode kone».
Bruker teksten i oppdragelsen
I arbeidet med avhandlingen har Wee intervjuet 14 kvinner i den gassisk-lutherske kirken på Madagaskar. Alle var gift og hadde erfaring som både mor og ektefelle.
– Kvinnene fortalte at de fra ung alder ble oppdratt av foreldrene til å oppføre seg i tråd med bibelteksten, forteller hun.
Teksten bidro til å forme kvinners selvforståelse og forventninger til egen rolle.
– Kirken var hovedårsaken til at bibelteksten ble brukt som mal for kvinners oppførsel. Den brukte teksten både i forkynnelse og i undervisning i bibelgrupper for jenter og kvinner, sier hun.
I den gassisk-lutherske kirken er kvinner fremdeles underordnet menn. Wee påpeker at teksten om den gode kone ofte blir brukt til å opprettholde kjønnsroller, i stedet for å utfordre dem.
Har som mål å bli som den gode kone
Kvinnene i studien fortalte at de kjente seg igjen i den flere tusen år gamle teksten. De mente den var relevant for deres eget liv og hverdag.
– Alle kvinnene hadde som mål å bli som den gode kone. De anså det nærmest som et krav at kvinner burde forsøke å etterlikne kvinnen i teksten, forteller Wee.
Flere av kvinnene uttrykte imidlertid at idealet var uoppnåelig. De omtalte den gode kone som «a superwoman» og «a perfect wife». At standarden var så høy, bidro til en følelse av utilstrekkelighet.
Kun to av kvinnene stilte enkelte kritiske spørsmål til teksten.
– Den ene var usikker på om teksten kunne brukes som en mal for hvordan kvinner bør oppføre seg i dag. Den andre mente at teksten var utdatert, forteller hun.
Til tross for de kritiske bemerkningene, mente de likevel at kvinner bør forsøke å leve som den gode kone.
Mannsdominert forkynnelse
Wee mener denne forskningen er viktig fordi det aldri før har vært forsket på hvordan kvinner i den gassisk-lutherske kirken forstår og bruker en bibeltekst. Dette til tross for at kvinnene utgjør flertallet av kirkegjengerne.
– Kvinner og barn fyller opp gudstjenesten i den gassisk lutherske kirken hver søndag, men de har ofte få muligheter til å påvirke forkynnelsen, forteller hun.
Kvinner kan foreløpig ikke bli ordinert til prest i kirken.
Wee forteller at kirken i Afrika stadig vokser, og med en stor andel kvinner i forsamlingen, spiller kvinnene en viktig rolle.
– Det er derfor nødvendig å lytte til dem, og forstå hvordan den mannsdominerte forkynnelsen av teksten om den gode kone påvirker deres hverdag, sier hun.
