Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Disputas: Hvordan kan mer fokus på forskning styrke ergoterapiutdanningen?

Headerbilde
Fra venstre: Veileder førsteamanuensis Kari Røykenes (VID), veileder professor emeritus Jens-Christian Smeby (OsloMet), førsteopponent professor Hilde Wågsås Afdal, (Høgskolen i Østfold), veileder professor Tore Bonsaksen (VID), doktorand Kjersti Velde Helgøy (VID), andreopponent professor Hanne Kaae Kristensen (Syddansk Universitet), disputasleder professor James McGuirk (VID), komitéleder Simen Alexander Steindal (VID). Foto: Christine Myrdal Lukash
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 15. desember 2022.
Kjersti Velde Helgøys avhandling viser at både studenter, vitenskapelig ansatte og praksisveiledere mener det er viktig å vektlegge forskning allerede på bachelornivå.

Dersom studentenes forskningsferdigheter styrkes, kan det bidra til at også utøvelsen av yrket i større grad baseres på forskning. Det viser Kjersti Velde Helgøys avhandling “Forskningsbasert utdanning. En studie om forskningsbasert utdanning tilknyttet bachelorprogram i ergoterapi sett fra studenters, vitenskapelig ansattes og praksisveilederes ståsted.”

En utøvelse av yrket som er basert på forskningsbasert kunnskap, er viktig for at pasienter, brukere og klienter skal få et tilbud som er faglig forsvarlig og i tråd med beste praksis.

Forskning bør introduseres tidlig

Et hovedfunn i avhandlingen er at både studenter, vitenskapelig ansatte og praksisveiledere mener vektlegging av forskning på bachelornivå er viktig for at studenter skal kunne tilby en kunnskapsbasert praksis når de kommer ut i arbeidslivet.

Funnene peker i retning av at ergoterapistudentene bør introduseres for forskning tidlig i utdanningsprogrammet. Det bør også prioriteres å gi dem opplæring i forskningsmetode.

I tillegg bør det settes større forventninger til bruk av forskning - det er viktig at studentene møter rollemodeller som anvender forskning både ute i praksis og i utdanningen.

Må lære å ta i bruk forskningen

To egnede metoder for at studentene skal tilegne seg forskningsferdigheter, er å delta i forskningsprosjekter og selv gjennomføre litteraturstudier. En annen mulighet er at studentene deltar i lesesirkler for kritisk vurdering av forskningsartikler.

Det er viktig at praksisveiledere og vitenskapelig ansatte samarbeider om å lære studentene å ta forskningen i bruk.

Funnene i Velde Helgøys avhandling er sentral for bachelorprogram i ergoterapi, og den kan også ha relevans for andre utdanningsprogram på bachelornivå. Kunnskapen fra avhandlingen kan bidra til å styrke implementeringen av forskningsbasert utdanning i fagplaner og undervisning.