Disputas: konfirmasjonsundervisning i verdens mest folkerike lutherske kirke
- Av: Christine Myrdal Lukash
- Publisert: 5. september 2022.
Mekane Yesus-kirken i Etiopia ble etablert i 1959 og er med sine over ti millioner medlemmer det mest tallrike og hurtigst voksende lutherske kirkesamfunnet i verden. Nye medlemmer som strømmer til Mekane Yesus-kirken har ulik religiøs bakgrunn. Veien til fullt medlemskap i kirken går via konfirmasjonsundervisning, som kan vare fra seks måneder til et år. Nye medlemmer må ha fullført programmet både for å ta del i nattverden og for å få tilgang til kirkens tjenester.
Konfirmasjonsundervisningen
Programmet gir en innføring i Bibelen, betydningen av sakramentene og hva som gjør at en kan identifisere seg med et kristent felleskap. I tillegg til å gi opplæring, er programmet også ment å lette overgangen inn i et nytt trossamfunn, også når det gjelder å forholde seg til Mekane Yesus-kirken sine etiske retningslinjer.
Ebisse Gudeta har undersøkt hvordan konfirmasjonsopplæringen foregår i praksis. Hun har sett på undervisningsmetoder, innholdet i programmet, det læremessige grunnlaget og resultater av programmet.
Utfordringer med veksten
Mekane Yesus-kirkens kolossale vekst tolkes av medlemmene som et tegn på Guds velsignelse av kirken. Medlemsveksten fører også til utfordringer. Undervisningsrommene er fylt til randen på grunn av for få undervisere. I tillegg er det mangel på undervisningsmateriell.
En utfordring for de som underviser, er mangfoldet blant nye medlemmer. De kan ha ulik alder og bakgrunn fra høyst ulike trossamfunn. Både islam, tradisjonell afrikansk religion og andre kristne trossamfunn er representert. Nye medlemmer har også ulik tilnærming til kjernespørsmål knyttet til både tro og hva det innebærer å være medlem i et trossamfunn.
I tillegg har de nye medlemmene ulik oppfatning av konfirmasjonsundervisningen. Personer med bakgrunn i afrikansk tradisjonell religion ser på konfirmasjon som et opptaksritual til et nytt trossamfunn, mens personer i en karismatisk tradisjon heller vektlegger Den hellige ånds rolle i opplæringen. Noen ser på undervisningen som en åndsgave, mens andre ser på undervisning som et spørsmål om teoretisk og praktisk opplæring av nye medlemmer.
Disputas over landegrensene
Å gjennomføre en slik analyse som Gudeta har gjort krever inngående kjennskap til etiopisk kulturell kontekst. Gudeta er til daglig dekan ved Mekane Yesus-kirkens seminar i Addis Abeba. Hun forsvarte avhandlingen sin fra hjemlandet til stor glede for et internasjonalt publikum. Vi gratulerer Ebisse Gudeta med vel overstått disputas!