Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Disputas: Verdighet i sykepleierutdanningen

gruppebilde
Fra venstre: Førsteopponent professor Linda Estman, komitéleder professor Oddgeir Synnes, andreopponent professor Berit Støre Brinchmann, doktorand Tone Stikholmen, veileder professor emerita Herdis Alvsvåg, medveileder professor Dagfinn Nåden og disputasleder professor Annette Leis-Peters.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 21. januar 2025.
Tone Stikholmens avhandling utforsker hvordan sykepleierstudenter og sykepleielærere erfarer verdighet, og hvilken betydning verdighet har i sykepleierutdanningen.

– Verdighet er en kjerneverdi i sykepleiefaget. Respekten for menneskers verdighet skal ligge til grunn i alle menneskemøter, sier Tone Stikholmen.

Hun har nylig disputert med en avhandling om verdighet i sykepleierutdanningen. Verdighet handler om at alle er født med en iboende verdi, og har rett til å bli behandlet med respekt.

Stikholmen har sett på hvordan både sykepleierstudenter og sykepleielærere erfarer verdighet, og hvilken betydning verdighet har i sykepleierutdanningen.

– Ved å gi dannelse av verdighet rom i utdanningen, kan det bidra til å etablere verdighet som en kjerneverdi hos studentene. Det kan gi ringvirkninger inn i både sykepleiefaget og måten sykepleiere jobber på, påpeker hun.

Studentene oppdaget verdighet gjennom egne opplevelser

I arbeidet med avhandlingen har Stikholmen intervjuet både sykepleierstudenter og sykepleierlærere.

Den første delstudien tar for seg hvordan sykepleierstudenter oppdager verdighet, hvordan de erfarer egen verdighet og hvilken betydning verdighet har i utdanningen.

– Sykepleierstudentene oppdager hva verdighet er og hva den betyr gjennom egne erfaringer og opplevelser på studiet, forteller hun.

Å oppleve følelser som sårbarhet, stolthet og skam bidro til studentenes forståelse av hva verdighet er. Et eksempel er hvordan studentene erfarte sin egen sårbarhet i møte med praksisstudier, en krevende situasjon hvor mye var nytt.

Å bli sett av andre og å møte både gode og dårlige rollemodeller spilte også en viktig rolle.

Viktig å bli møtt av veilederne på en god måte

Funnene viser også at studentenes opplevelse av verdighet står på spill i møte med veilederne.

– Hvordan veilederne bekreftet eller ikke bekreftet studenten i situasjonen, var avgjørende, sier hun.

Når veilederne tok seg tid til å bli kjent med studentene og behandlet dem som unike individer, fremmet det en følelse av verdighet.

– Studentenes opplevelse av verdighet har avgjørende betydning for deres motivasjon og evne til å være til stede i utdanningen, noe som igjen er viktig for læring og utvikling, påpeker hun.

Vil ivareta verdigheten for både sykepleiefaget og studentene

Den andre delstudien utforsker hvordan sykepleielærerne erfarer sitt eget bidrag til verdighet i utdanningen, og hvilken betydning de mener dette har for studentene.

– Lærerne opplevde at de fremmet verdighet ved å vektlegge verdighet i sykepleiefaget generelt og ved å støtte sykepleierstudentenes verdighet spesielt, forteller hun.

Funnene viser også hvordan lærerne brukte skjønn i utfordrende pedagogiske situasjoner, hvor det var konflikt mellom å stille nødvendige faglige krav og å ivareta studentenes opplevelse av verdighet.

Stikholmen påpeker at det fram til nå har vært lite forskning på verdighet i sykepleierutdanningen.

– Avhandlingen gir innsikt i hva som er avgjørende for at verdighet får gode vekstvilkår. Det har betydning for både kvaliteten, troverdigheten og anseelsen til sykepleiefaget, sier hun.