Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Fire nye professorer og en ny dosent ved VID

Headerbilde
Fra venstre: Professor Heidi Moen Gjersøe, professor Aleksandra Bartoszko, professor Heidi Andersen Zangi, dosent Laila Luteberget og professor II Cathrine Bjorvatn.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 3. februar 2023.
Heidi Moen Gjersøe, Aleksandra Bartoszko og Heidi Andersen Zangi har fått opprykk til professor, Laila Luteberget har blitt dosent og Cathrine Bjorvatn er nyansatt som professor II.

Fire opprykk og én nyansettelse bidrar til at VID nå får styrket sin toppkompetanse på både Fakultet for sosialfag og Fakultet for helsefag.

Prorektor for forskning ved VID, Gunhild Odden, er fornøyd med ansettelsene.

- VID har jobbet systematisk med kompetanseheving i flere år. Mens andelen førstekompetente har steget forholdsvis jevnt siden fusjonen i 2016, har ikke utviklingen vært like god når det gjelder toppkompetente. Det er derfor veldig gledelig at fire av våre ansatte nå har fått opprykk til professor eller dosent så og si samtidig, sier hun.

Fakultet for sosialfag

Heidi Moen Gjersøe startet ved VID høsten 2017, rett etter avlagt doktorgrad, og har nå fått opprykk til professor.

Hun forsker særlig på hvordan førstelinjeansatte utøver skjønn innenfor arbeids- og velferdstjenestene i NAV, og hvordan disse tjenestene oppleves av brukerne. Særlig har hun interesse for forholdet mellom sosialt arbeid og velferdspolitikkens føringer. Hun er også opptatt av hvilken kompetanse det er behov for i NAV.

Aleksandra Bartoszko har jobbet på VID siden 2018, og har nå fått opprykk til professor.

Hun forsker på sårbare gruppers erfaringer med normative normalitetsforståelser og ulike former for mobilisering og motstand mot disse forståelsene.

Hennes forskningsfelt inkluderer rusmiddelbruk og avhengighet, funksjonshemming, risikoforståelser og -håndtering, samt aktivisme. Hun har gjennomført etnografiske feltarbeid i Nicaragua og Norge. Hun har også utviklet en ny sjanger innen kreativ forskning og formidling: Grafisk etnografi.

Fakultet for helsefag

Heidi Andersen Zangi har fått opprykk til professor. Hun har siden 2013 vært ansatt som førsteamanuensis ved VID, med programansvar for videreutdanning i livsstyrketrening gjennom oppmerksomt nærvær og mestringsfremmende kommunikasjon (VULS).

Hun er også ansatt ved Diakonhjemmet sykehus ved Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering (NKRR).

Zangis vitenskapelige forskning omhandler tre kunnskapsområder: Forskning på livsstyrketrening, sykepleierens rolle og funksjon i behandling av pasienter med revmatiske sykdommer og pasientundervisning, læring og mestring for mennesker med revmatiske og muskelskjelett-sykdommer.

Cathrine Bjorvatn er ansatt som professor II. Bjorvatn ble utdannet sykepleier i 1988 og disputerte i 2009. I 1992 ble hun ansatt som den første genetiske veilederen i Norge, ved Haukeland Universitetssykehus. Der var hun med på å etablere det nye fagfeltet genetisk veiledning, og bidro også sterkt til opprettelsen av et masterprogram i genetisk veiledning ved UiB.

I dag leder hun et Regionalt kompetansesenter for arvelig kreft ved Haukeland Universitetssjukehus og har et 20 prosent professorat ved VID. Hennes kliniske arbeid og forskning har i all hovedsak vært knyttet til pasienter og familier med mistanke om eller påvist arvelig kreft.

Laila Luteberget har fått opprykk til dosent. Luteberget har en lang historikk ved VID. Hun ble ansatt ved vernepleierutdanningen allerede i 1993, og har vært med på flere sammenslåinger/fusjoner. Hennes forskningsinnsats har i hovedsak vært utprøving av forskningssirkler som modell for fagutvikling i tjenestene, og metodikk for medforskning sammen med utviklingshemmede.

Hun er glad for anerkjennelsen det er å få vurdert sin kompetanse for opprykk til dosent.

- Veien dit har vært viktig for oppnådd kompetanse, men også for min personlige utvikling. Veien til dosentkompetanse handler ikke bare om egen karriereutvikling, men også om samarbeid med kollegaer i VID og ved andre høgskoler. Det har vært spennende og lærerikt. Det er en del diskusjon om nødvendigheten av to toppstillinger i akademia. Dosentløpet har vært min mulighet, noe jeg er takknemlig for, påpeker hun.