Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Forskningsprosjektet TranCit på Madagaskar

De tre står og smiler i kameraet i et klasserom for små barn.
Skolebesøk på den lutherske skolen Lycée Privé Martin Luther Ambohimanambola. Fra venstre: Førsteamanuensis ved VID Brit Marie Hovland, rektor Odette Raharisoa og stipendiat ved VID Marie Sophie Caroline Lafleur-Yallappa.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 24. april 2024.
7.-14. april hadde forskningsprosjektet TranCit workshop på Madagaskar. Besøket viste at selv om forskjellene mellom Norge og Madagaskar store, er det også fellestrekk.

- Madagaskar var en opplevelse. For meg ble det en øyeåpner for hvordan kolonitid og misjon både har preget og fortsatt preger skole- og utdanningssystem på øya, forteller Brit Marie Hovland. Hun er førsteamanuensis ved VID og en av forskerne i TranCit.

Forskningsprosjektet ser på hvordan elever i ungdomsskolen undervises i medborgerskap i Norge, Sør-Afrika, Madagaskar og Mauritius, både i dag og historisk.

- Prosjektet løfter fram sammenhenger mellom historiefaget, selvforståelse, identitet, demokrati og medborgerskap i skole og utdanning, forklarer hun.

Lærte om utdanning på Madagaskar

I høst var prosjektgruppen samlet i Stavanger, og i starten av april var turen kommet til Madagaskar.

- Vi fikk besøke universitet, lærerutdanninger og skoler, og fikk slik et nytt innsyn i universitets- og høyskolesektoren og skoler på Madagaskar. Hvordan er mulighetene for utdanning og medbestemmelse for den jevne gasser? Forskjellen fra den norske virkeligheten, som jeg har ansvaret for å forske på i prosjektet, blir stor når det gjelder tilgang til skole og studier, og maktforhold mer generelt, forteller Hovland.

Samtidig viste besøket at det på tross av forskjellene også er fellestrekk.

- Hvordan historiefaget er med å skape fellesskap og grunnlag for medborgerskap, i ulike faser av demokratisering, er en likhet som trer tydelig fram.