Gå til innholdet

Forskningsprosjektet TranCit på Madagaskar

De tre står og smiler i kameraet i et klasserom for små barn.
Skolebesøk på den lutherske skolen Lycée Privé Martin Luther Ambohimanambola. Fra venstre: Førsteamanuensis ved VID Brit Marie Hovland, rektor Odette Raharisoa og stipendiat ved VID Marie Sophie Caroline Lafleur-Yallappa.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 24. april 2024.
7.-14. april hadde forskningsprosjektet TranCit workshop på Madagaskar. Besøket viste at selv om forskjellene mellom Norge og Madagaskar store, er det også fellestrekk.

- Madagaskar var en opplevelse. For meg ble det en øyeåpner for hvordan kolonitid og misjon både har preget og fortsatt preger skole- og utdanningssystem på øya, forteller Brit Marie Hovland. Hun er førsteamanuensis ved VID og en av forskerne i TranCit.

Forskningsprosjektet ser på hvordan elever i ungdomsskolen undervises i medborgerskap i Norge, Sør-Afrika, Madagaskar og Mauritius, både i dag og historisk.

- Prosjektet løfter fram sammenhenger mellom historiefaget, selvforståelse, identitet, demokrati og medborgerskap i skole og utdanning, forklarer hun.

Lærte om utdanning på Madagaskar

I høst var prosjektgruppen samlet i Stavanger, og i starten av april var turen kommet til Madagaskar.

- Vi fikk besøke universitet, lærerutdanninger og skoler, og fikk slik et nytt innsyn i universitets- og høyskolesektoren og skoler på Madagaskar. Hvordan er mulighetene for utdanning og medbestemmelse for den jevne gasser? Forskjellen fra den norske virkeligheten, som jeg har ansvaret for å forske på i prosjektet, blir stor når det gjelder tilgang til skole og studier, og maktforhold mer generelt, forteller Hovland.

Samtidig viste besøket at det på tross av forskjellene også er fellestrekk.

- Hvordan historiefaget er med å skape fellesskap og grunnlag for medborgerskap, i ulike faser av demokratisering, er en likhet som trer tydelig fram.