Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Her finner du de mest fornøyde VID-studentene

To smilende VID-studenter sitter ved bord i møterom
Det er forskjeller i hvor fornøyde VID-studentene er med sitt studieprogram. Generelt gir masterstudentene studiet sitt høyest score.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 11. februar 2025.
Deltidsstudentene på Master i sosialt arbeid var aller mest fornøyd med sitt studium i fjor, etterfulgt av deltidsstudentene på Master i barnevernsarbeid.

Studiebarometeret er Nokuts årlige nasjonale undersøkelse av studentenes opplevelse av studiet de går på. Bachelor- og masterstudenter i sitt andre studieår og profesjonsstudenter i sitt femte studieår blir invitert til å svare.

Generelt er masterstudentene ved VID mest fornøyd. De tre studiene som gjør det best i årets undersøkelse er Master i sosialt arbeid deltid med en score på 4,8, Master i barnevernsarbeid med en score på 4,7 og Master i familieterapi og systemisk praksis med en score på 4,6.

Resultat av godt lagarbeid

Programansvarlig for Master i sosialt arbeid, Maja Bjørgum, er glad for at studentene er tilfreds, og understreker at dette er et resultat av godt lagarbeid.

– Vi jobber mye med studiekvalitet. Vi er i dialog med studentene, og tar deres innspill på alvor i driften og den løpende utviklingen av undervisningen og studieprogrammet, sier hun.

– Vi jobber kontinuerlig med både å styrke kvaliteten og ha relevans for praksisfeltet og de samfunnsutfordringene studentene kommer til å stå overfor, forteller hun.

Hun legger til at de er opptatt av å være fleksible.

– Vi prøver å tilpasse studieløpet slik at deltidsstudentene kan gjennomføre masterstudiet ved siden av jobb, sier hun. De som tok Master i sosialt arbeid på heltid ga også studiet en god score, på 4,4. Bachelorstudentene i sosialt arbeid heltid ga en score på 4,3, noe som er godt over det nasjonale snittet på 3,9.

Scorer høyt på tilknytning til arbeidslivet

Årets resultater viser at den overordnede tilfredsheten med selve undervisningen ved VID er på samme nivå som det nasjonale snittet, og er uendret siden fjorårets undersøkelse.

Enkeltspørsmålet som skiller seg mest positivt ut fra landsgjennomsnittet, er i hvilken grad representanter fra arbeidslivet bidrar i undervisningen, for eksempel som gjesteforelesere. VID scorer hele 0,4 poeng over landsgjennomsnittet her.

VID ligger også 0,4 poeng over landssnittet på spørsmål om studentene får god informasjon om hvordan kompetansen deres kan brukes i arbeidslivet.

Generelt scorer VID høyt på alle spørsmålene som omhandler tilknytning til arbeidslivet.

Jobber med forbedringer

I snitt er det en liten nedgang i VID-studentenes generelle tilfredshet med studiet sitt. På en skala fra 1 til 5 scorer VID 3,8 på «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på». I fjor var tallet 4,0.

Sammenliknet med det nasjonale gjennomsnittet er det særlig det sosiale miljøet VID-studentene er er minst fornøyde med. VID scorer 0,3 poeng lavere på det sosiale miljøet enn landssnittet. VID scorer også 0,2 poeng lavere på tilfredshet med det faglige miljøet.

VIDs score er også litt lavere enn i fjorårets undersøkelse.

– Vi har i flere år jobbet med ulike tiltak for å forbedre det faglige og sosiale miljøet ved VID. I fjor gikk scoren opp. I år ser vi dessverre at den har gått tilbake igjen, sier prorektor for utdanning, Ellen Marie Sæthre-McGuirk.

Hun påpeker at det er veldig nyttig å få en slik årlig tilbakemelding fra studentene.

– Vi er allerede i gang med å se nærmere på de studieprogrammene der studentene er minst fornøyd, og undersøker hva vi kan gjøre for å forbedre oss, sier hun.