Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Hva tilfører egentlig de ideelle aktørene?

portrett av Gry
Gry Espedal er leder for Senter for verdibasert ledelse og innovasjon ved VID, som står bak forskningsprosjektet.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 19. desember 2023.
- Ideelle organisasjoner har alltid tenkt om seg selv at de bidrar med noe særegent, sier Gry Espedal. Men stemmer det? Det er et forskningsprosjekt ved VID i gang med å finne ut.

- Ideelle organisasjoner har alltid tenkt om seg selv at de bidrar med noe særegent. Men det har vært lite konkretisert akkurat hva det er de tilfører, sier Gry Espedal.

Hun er prosjektleder for forskningsprosjektet “Ideelle velferdsorganisasjoners særtrekk, merverdi og impact”, forkortet SMI.

Prosjektet ser nærmere på fem organisasjoner som alle leverer tjenester innen helse- og sosialfeltet: Haraldsplass Diakonale Stiftelse, Stiftelsen Diakonhjemmet, Blå Kors, Stiftelsen Diakonova og Crux.

- Ideelle organisasjoner er i anbudskonkurranser med både offentlige og rent kommersielle aktører. Da er det interessant å se hva de ideelle aktørenes særmerke er, sier Espedal.

Hun er leder for Senter for verdibasert ledelse og innovasjon ved VID, som står bak prosjektet.

Viktig å se på merverdi

Prosjektet startet opp i 2021, og vil gå fram til 2025.

- Vi ønsker å finne ut hvordan ideelle organisasjoner ser på seg selv. Men også hva brukerne og det offentlige synes, de er viktige informanter for oss, forteller Espedal.

Hovedproblemstillingen er hva som er de ideelle aktørenes særtrekk, merverdi og impact. Hva skiller ideelle aktører fra andre, hvilken merverdi tilbyr de og med hvilken effekt?

Spørsmålet om merverdi er sentralt, fordi de ideelle må rettferdiggjøre sin eksistens i møte med offentlige og kommersielle virksomheter.

Mening er et viktig stikkord

I høst gikk det ut et spørreskjema til ansatte i de fem organisasjonene. Der skal de ta stilling til ulike påstander som måler blant annet motivasjon, organisasjonsidentitet og oppfattet merverdi.

- Resultatene er ikke klare, men vi ser allerede at mening er et viktig stikkord. De ansatte opplever at arbeidet de gjør skaper mening for seg selv og andre. Arbeidet i ideelle organisasjoner er ikke profittdrevet, men skal være meningsskapende, forteller Espedal.

Hun har tidligere forsket på verdiarbeid i den ideelle diakonale organisasjonen Lovisenberg Diakonale Sykehus.

- De rekrutterer folk med verdier som samsvarer med organisasjonens verdier. Da oppleves også arbeidet som meningsfullt, sier hun. Og legger til at det derfor er særlig viktig for ledere i slike virksomheter å være bevisst på hvordan de snakker om organisasjonens verdier.

Hva mener andre om oss?

Forskerne er nå i gang med å intervjue brukere, pårørende og ansatte i det offentlige om hvordan de opplever de ideelle aktørene.

- Det blir veldig spennende å se ting fra den andre siden. Er det bare de ideelle aktørene selv som mener at de skiller seg fra andre aktører, eller opplever også andre en forskjell? spør hun.

Resultatene vil bli presentert i form av en rapport for hver av de fem organisasjonene som er med, i tillegg til en stor samlet rapport som også sammenlikner de ulike aktørene.

- Det er stor interesse knyttet til resultatene, blant annet hos Virke Ideell, som har vært med på å finansiere prosjektet. Det finnes lite forskning på ideelle aktører i Norge, sier hun.