Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Informasjon og retningslinjer om plagiat i VID

En person som stjeler en idé fra en annen person
  • Publisert: 30. januar 2024.
Plagiat i studentarbeider har vært hovedoppslag i mediene de siste ukene. Høgskolen ønsker derfor å løfte fram viktig informasjon om dette temaet.

Plagiat

Plagiat er en alvorlig form for fusk. Det må være helt tydelig i oppgaver og arbeidskrav hvor du henter tekst fra. Du må ikke presentere noe du ikke selv har skrevet som ditt eget, derfor er det svært viktig å referere korrekt.

Sjekk alltid høgskolens retningslinjer for å unngå beskyldinger om selvplagiat, plagiat eller fusk. Er dette regelverket vanskelig å forstå bør du ta kontakt med lærer, studieseksjonen eller biblioteket.

Nedenfor finner dere noen nyttige ressurser om plagiat. Studieseksjonen arbeider også med mer generell informasjon om «Fusk og plagiat» som vil ligge på nettsiden under «Eksamen».

Regler og forskrifter i VID

Gode ressurser om oppgaveskriving, referering og plagiat

Forskningsetiske komiteer – ressurser om fusk og plagiat i bachelor- og masteroppgaver

8. God henvisningsskikk
All forskning skal bygge på god henvisningsskikk. Anerkjennelse av andres arbeid er viktig for å opprettholde en kollegial kultur, og det er en forutsetning for etterprøvbarhet og kritikk.

God henvisningsskikk handler om å anerkjenne andres arbeid. Forskere skal bygge videre på andres arbeid med respekt, grundighet og etterrettelighet, i tråd med god henvisningsskikk.

God henvisningsskikk er nødvendig for å kunne etterprøve påstander og argumentasjon. Forskere skal gi nøyaktige henvisninger til alle kildene de bruker. Dette gjelder også ved gjenbruk av tekst fra egne publikasjoner og ved bruk av kilder som ikke er vitenskapelige. Henvisninger bør være spesifikke nok til at innholdet kan gjenfinnes, etterprøves og tolkes i sin opprinnelige sammenheng.

Forskerfellesskapet har et kollektivt ansvar for å følge og formidle normer for god henvisningsskikk. Undervisere og veiledere har ansvar for at studenter og ph.d.-kandidater får opplæring i god henvisningsskikk.

10. Plagiat
Det er uforenelig med god vitenskapelig praksis å stjele andres arbeid og fremstille det som sitt eget.

Plagiat i forskningsetisk forstand er å stjele hele eller deler av andres arbeid og fremstille det som sitt eget. Den mest åpenbare formen for plagiat er direkte gjengivelse av tekst, men det omfatter også parafrasering dersom bearbeidelsen ligger tett opp til originalkilden. Plagiat kan også være å fremstille andres ideer, hypoteser, begreper, teorier, tolkninger, data, design, illustrasjoner eller resultater som sine egne (listen er ikke uttømmende). Plagiat er uforenelig med god vitenskapelig praksis.