It takes av village to raise a child
- Publisert: 11. februar 2022.
Noen har fått flere nye kollegaer å forholde seg til – noen er nytilsatte, og andre er blitt nærmere tilknyttet deg med bakgrunn i ny organisering. Vi går altså i mye større grad sammen og da er det jo også ønskelig at vi går i sånn noenlunde samme takt. En fin måte å sikre dette på er at vi kommuniserer med hverandre og at vi er flinke med å ta imot og innlemme de som er nye.
Onboarding for en god reise for alle
Ved fakultetet har vi hele 30 prosent nyansatte. Etter at vi nå endelig kan samles igjen fysisk, blir dette ekstra viktig. I militæret kalles dette for onboarding. Jeg synes det er et godt uttrykk fordi det assosieres med å ha kommet vel om bord ofte sammen med andre reisende. Og hvis vi fortsetter med å beskrive arbeidslivet ved VID og Fakultet for helsefag som en slags reise så ønsker vi en trygg og behagelig reise for alle.
Og hva er så destinasjonen? Hvor skal vi? Svaret er nok at vi skal ulike steder. Men vi er også på en felles reise. Vi skal sammen utvikle høyskolen slik at vi stadig sikrer praksisrelevante utdanninger av høy kvalitet, samtidig som vi også har en individuell reise for personlig vekst og utvikling. Og VID ønsker å gi «det lille ekstra». Vi ønsker å ta vare på vårt verdigrunnlag og vi må også sikre oss at vi omgjør disse til praktiske handlinger. Studenter skal bringe gode verdier inn i arbeidslivet. VID skal ha det med i bagasjen på reisen mot å bli et universitet.
Respektfull, solidarisk og kritisk reflekterende
Vi må ikke glemme og stoppe opp underveis å reflektere over hva det innebærer å være respektfull, solidarisk og kritisk reflekterende. Hva betyr det å være respektfull eller solidarisk i arbeidet med studentene, i en ledergruppe eller i relasjon med medarbeidere og samarbeidspartnere? Hvordan kan det å være kritisk reflekterende bidra til at VID utvikler seg i ønsket retning? Vi ønsker jo å være den foretrukne utdanningsinstitusjonen og arbeidsplassen for både nye og gamle studenter og for nye og gamle kollegaer.
I vårt fakultet går vi mot en spennende reise og fremtid. Studieporteføljen skal utvikles. Vi har flere masterutdanninger som går over i ny drakt som følge av overordnede føringer. Vi skal også ha på plass et doktorgradsprogram innen helse og samhandling. Gjennom vektlegging av helse og samhandling i profilen åpnes det for utvikling av ny kunnskap som vil ha nytte for brukere, pasienter, praksisfelt og samfunn.
Klinisk forankring med utvikling og forskning
Programmet vil vektlegge en klinisk forankring der utvikling og gjennomføring av forskning som skal foregå i samhandling med det kliniske, helsefaglige feltet og rettes mot tematiske områder som speiler fagmiljø og studieprogram ved fakultetet. Arbeidet med dette håper vi vil både motivere, men også stimulere og gi grunnlag for å rekruttere både ansatte og studenter på alle nivå og ved alle studieretninger. Og det er viktig å presisere at i denne satsningen er det viktig å ha alle med, inkludert studentene.
Jeg håper vi vil ha studenter som kan drømme om å ta en doktorgrad og at vi kan ønske den samme studenten velkommen etter noen år. Vi ønsker å realisere behovet for ny kunnskap og å kunne drive med praksisnær forskning på våre egne premisser. Forskning som også skal reflektere de verdier som VID representerer.
Fakultet for helsefag vokser
Kikker vi litt i bakspeilet kan vi med tall fra årsrapporten være stolte. Vi vokser og vi utvikler oss. Vi har nesten 200 flere studenter sammenlignet med 2020. Langt flere studenter gjennomfører på normert tid. Nesten tre fjerdedeler av alle studenter ved fakultetet har klart å komme gjennom til planlagt studietid. Og dette til tross for at studentene som fullførte graden i 2021 har siden mars 2020 hatt en studietilværelse som har vært svært uvanlig.
På grunn av pandemien har det stort sett vært digital undervisning og ikke tilstedeværelse på campus. Det er derfor overraskende at gjennomføringsevnen har økt sammenlignet med tidligere år og det er imponerende! Dette vitner om at både studenter og ansatte har klart å finne en vei i en svært utfordrende tid.
Noe å strekke seg etter
Studiebarometeret er et viktig verktøy for oss der vi får tilbakemelding fra studentene. I år viser tilbakemeldingene at vi har flere områder som vi må forbedre. Noe kan tilskrives den veldig spesielle situasjonen vi har vært i, men like fullt er det viktig å tilkjennegi at vi har potensielle for forbedringer. Og det er fint å ha noe å strekke seg etter.
Det var bare godt under halvparten av studentene som hadde svart denne gangen. Det er et veldig lavt tall. Jeg tolker det dithen at flere kjenner seg noe passiv som følge av pandemien. Jeg har tro på at engasjementet vil komme igjen i takt med våren og at både omfanget av de som svarer og tilbakemeldingene vil bli av litt mere positiv karakter.
Ta vare – og gi videre
Vi så oss dessverre nødt til å avlyse nyansattdagen på grunn av at vi må verne om våre ressurser og holde hjulene i gang slik at vi sikrer den best mulige undervisning til våre studenter. Våren 2022 blir nok fortsatt utfordrende, men vi må prioritere å ta vare på hverandre og gi hverandre og studentene positiv oppmerksomhet. Vi må også skape liv og røre på våre campuser. Det fortjener vi, og det fortjener studentene. Studentene er de som har måttet ofre mye. Studenttilværelsen ble på mange måter ikke slik de hadde tenkt. Men nå, med ny campus i Bergen, og snart ny campus i Stavanger, så gir det grunn til en ny glød og entusiasme.
Etter over 100 dager med dekanhatten på begynner jeg å bli onboardet. Jeg er blitt godt tatt imot og jeg er stolt over å være med dere på reisen videre. Læringskurven har vært bratt, men med mange gode hjelpere er det trygt. Et godt arbeidsmiljø enten du er ansatt eller student er en rettighet, men alle har også en forpliktelse til å bidra – et ansvar for å dele kunnskap og sosialisere nykommerne.
It takes a village.