Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Kombinerte stillinger er viktig og bør videreføres

Deltakere på erfaringsseminaret om kombinerte stillinger på VID Oslo.
Deltakere på erfaringsseminaret om kombinerte stillinger på VID Oslo.
  • Av: Marta Grongstad
  • Publisert: 12. mai 2023.
Med færre sykepleiere i fremtiden bør det tenkes nytt med tanke på veiledning av studenter og her har kombinerte stillinger en viktig plass. Dette var en av flere konklusjoner da sykepleierutdanningen ved VID Oslo arrangerte et erfaringsseminar torsdag 4. mai.

Sykepleierutdanningen er 50 prosent praksisstudier og derfor er samarbeidet mellom utdanning og praksisfelt særdeles viktig for å sikre kvalitet på studentenes læring og utvikle nye måter å veilede på. Det kreves også samarbeid rundt finansiering av kombinerte stillinger dersom ordningen skal utvides og utvikles.

Deltakerne på seminaret er samarbeidspartnere fra praksisfeltet, sykepleiere i kombinerte stillinger og ledere, samt ansatte ved sykepleierutdanningen som innehar eller er involvert i arbeidet med kombinerte stillinger.

Faglig gevinst med kombinerte stillinger

På seminaret ble erfaringer delt, og det er enstemmighet om at kombinerte stillinger er viktig og bør videreføres. Gevinster som løftes frem er:

  • Ordningen styrker samarbeide mellom utdanning og praksissted.
  • Kombinerte stillinger skaper flere praksisplasser og kvaliteten på veiledningen og vurderingen av studentene styrkes
  • Koordinering og tilrettelegging for nye studenter blir bedre ivaretatt
  • Praksisveilederne støttes, motiveres og ivaretas av de kombinerte stillingene
  • Flere tar veilederutdanning som VID tilbyr
  • Helsefagarbeidere trekkes inn som en viktig del av veiledningen i sykehjem
  • Studentenes læring i praksisstudier blir tydeliggjort gjennom ansvar for egen læring
  • Nye former for veiledningsmodeller utvikles
  • Sykepleiere i kombinerte stillinger deltar i undervisning, ferdighetstrening og simulering ved behov
  • Rekrutering av ansatte i sykehus og sykehjem og frafall av gode fagfolk minskes
  • Viktige Forsknings- og utviklingsarbeid (FOU) prosjekter initieres og gjennomføres
    ​​​