Lærer bedre med brillene på
- Av: Kjersti Busterud
- Publisert: 2. mai 2023.
Mohammed hever stemmen og viser fram brevet han holder i hånden.
- Vi har et problem. Barnehagen sender brev, barnehagen sende brev om Hani. Er vi dårlig mamma og pappa?! Er vi dårlige?! Hvorfor sender de brev? Hvorfor?! roper han mot representanten fra kommunens oppfølgingsteam.
Mohammed er flyktning fra Jemen, og bor sammen med kona Zara og datteren Hani. Han har traumer etter krigen i hjemlandet, og er for tiden sykemeldt på grunn av dårlig psykisk helse.
Du er student, og skal være med som observatør når oppfølgingsteamet kommer på hjemmebesøk.
Men bare i en virtuell virkelighet.
Får øve på krevende situasjoner
- Det var gøy å få prøve VR-briller. Jeg er tilhenger av varierte undervisningsformer, sier Therese Romfo. Hun er student på bachelor i sosialt arbeid ved VID Oslo, og var med da klassen for første gang fikk prøve undervisningsopplegget Solstien 3.
Solstien 3 er et såkalt virtuelt læringshus, hvor studentene ved hjelp av VR-briller kan besøke husets ulike leiligheter. I hver av leilighetene får de oppleve et scenario, etterfulgt av ulike oppgaver.
I denne timen har studentene gjennom VR-brillene først fått møte flyktningen Mohammed. Deretter skal de reflektere over det de opplevde hver for seg, før diskuterer i grupper.
- Jeg ble oppmerksom på flere ting underveis i scenariet. Det blir interessant å se om andre har sett det samme, sier student Liz Høivang.