Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Milliondryss til digitalt læringshus

Velstelt mann med dress og slips
Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim håper satsingen får store ringvirkninger.
  • Publisert: 7. oktober 2020.
VIDs digitale læringshus er ett av 14 utvalgte prosjekter som får inntil fem millioner kroner hver i støtte fra DIKU til å utvikle innovativ undervisnings- og vurderingspraksis. Rektor Bård Mæland gir ros til ansatte for nyskapende og tverrfaglig arbeid og som på sikt vil bidra til økt utdanningskvalitet.

Prosjektleder og førsteamanuensis Silje Stangeland Lie ved Fakultet for helsefag ved VID Sandnes setter igang et nyskapende og prestisjefullt prosjekt innen undervisnings- og vurderingspraksis.

7 universiteter og høgskoler får til sammen 70 millioner for å utvikle nye måter å undervise og vurdere studentene på. Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim uttaler at dette er en viktig del av regjeringens satsing på høyere kvalitet i utdanningene.

Samarbeidsprosjekt mellom faglig ansatte og eLæringskonsulenter

Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom VID Sandnes, VID Oslo og VID Bergen, ved faglig ansatte og eLæringskonsulenter. Midler vil gå blant annet utvikling av det digitale læringshuset gjennom Mediafarm.

VID vitenskapelige høgskole ønsker å utdanne fagpersoner som har god teoretisk ballast og som evner å sette teori ut i praksis. Formålet med prosjektet er å øke læringskvaliteten slik at studentene ved profesjonsutdanningene vernepleie, ergoterapi, sykepleie og sosialt arbeid ved VID ruster seg bedre til å forstå og handle faglig og etisk forsvarlig i møte med mennesker i sårbare livssituasjoner. Dette vil vi gjøre ved å utvikle et digitalt læringshus – "Solstien 3", som skal fungere som en arena for ferdighetstrening med stor grad av reell studentaktivitet. Formålet med det digitale læringshuset er at studentene skal få en øvings- og vurderingsarena hvor de kan tilegne seg dybdekunnskap og ferdigheter som hittil har vært vanskelige å øve tilstrekkelig på i trygge omgivelser.

På spørsmål om prosjektets strategiske betydning for VID sier prodekan ved Fakultet for helsefag i Sandnes, Kristin Fjelde Tjelle, følgende:

– Prosjektet må sees som en del av VIDs utviklingsarbeid for økt kvalitet i utdanningene. Som en del av VIDs hovedstrategier for perioden 2018-2028 inngår å «utdanne fremtidens profesjonsutøvere – studenter og ansatte skaper neste generasjons praksis», samt å «styrke praksisnær forskning, forskningsnær utdanning og forskning på utdanning». Med dette menes at koblingen mellom utdanning, profesjonell praksis og forskning systematisk skal utforskes og utnyttes.

VID ser det som et samfunnsoppdrag å utdanne kompetente profesjonsutøvere, blant annet ved å bruke teknologi i utdanningen og sikre ferdighetstrening med mål om at studentene ruster seg bedre til å forstå og handle faglig og etisk forsvarlig i møte med mennesker i sårbare livssituasjoner.

Prosjektgruppens hovedoppgave er 1) å utvikle manus til felles scenarier og være med på å produsere “Solstien 3” med tilhørende studentaktive lærings- og vurderingsformer, 2) prøve dette ut i de 4 utdanningene, og 3) evaluere utviklingen og utprøvingen. Mediafarm skal utvikle programvaren. Dette krever ressurser i prosjektdeltakelse, testing og feilretting.

Et digitalt læringshus gir nye muligheter

– Prosjektet gir oss mulighet til å utvikle og prøve ut et digitalt læringshus for ferdighetstrening til bruk i profesjonsutdanningene vernepleie, sykepleie, ergoterapi og sosialt arbeid. Læringshuset og tilhørende lærings- og vurderingsformer vil utvikles i tett samarbeid med studentmedvirkere og partnere fra kommunehelsetjenesten. Det vil være en innovativ løsning for studentaktivitet og mengdetrening i ferdigheter studentene vil trenge i sin yrkesutøvelse.

Løsningen som utvikles vil i tillegg muliggjøre gjennomføring av ferdighetstrening uavhengig av lokasjon, noe Covid-19 pandemien har aktualisert betydningen av, avslutter Kristin Fjelde Tjelle.

Les om tildelingen i Khrono her