Ny studie undersøker medborgerskapet til personer med utviklingshemming
- Publisert: 29. november 2021.
I sin doktorgradsavhandling ser Chalachaová nærmere på inkluderende forskning, medborgerskap og utviklingshemming. Studien er deltakerbasert, der personer med utviklingshemming selv er medforskere.
Chalachaová har benyttet forskningssirkelen som metodisk tilnærming og studien er gjennomført i to forskjellige kontekster, en i Norge og en i Slovakia.
Personer med utviklingshemming ønsker å bidra i samfunnet
Prosjektet tar utgangspunkt i hverdagslivstemaer som personer med utviklingshemming i forskningssirklene selv var interessert i. Studien viser at personer med utviklingshemming er kompetente aktører som manøvrerer medborgerskapet sitt på ulike arenaer, i ulike relasjoner og kontekster.
Personer med utviklingshemming ønsker å delta i samfunnet og bidra til samfunnet på samme måte som alle andre. For å kunne gjøre det, er de avhengig av tilpasset støtte for å kunne utforme sin hverdag og delta i samfunnet på egne vilkår.
Behov for støtte til å kunne delta på egne vilkår
Studien kaster lys over ressurser og barrierer som fremmer eller hemmer den enkeltes mulighet for realisering av medborgerskap. Resultatene av studien viser at personer med utviklingshemming trenger støtte i hverdagslivet for å kunne praktisere medborgerskap på egne vilkår.
Dermed er det behov for en diskusjon rundt hvilken kompetanse støttestrukturene rundt bør ha for å kunne ivareta personer med utviklingshemming og deres tilgang til ulike arenaer som utdanning, fritid og arbeid.
Bildet øverst: Anna Chalachanová sammen med professor Tor Slettebø (leder av komitéen), opponenter professor Kristin Björnsdottir, University of Iceland og førsteamanuensis Line Melbøe, UiT – Norges arktiske universitet, samt prorektor for forskning i VID, Gunhild Odden.
Bildene under er av Anna Chalachanová og prorektor for forskning, Gunhild Odden. Foto: Max Schweiger.