Pathways – et komparativt, interdisiplinært og mangfoldig forskningssenter
- Av: Saskia Butler
- Publisert: 28. januar 2025.
LAB-workshop
Siv Gaarder (KRUS) og Anders Nordanger (Tverrfaglig.no) som holdt i LAB-workshopen, åpnet arrangementet med en felles reflekterende oppgave knyttet til utfordringer i de ulike feltene og bildet som ble tegnet var mangefasettert og uttrykker at utsatte barn og unge uttrykker komplekse og svært sammensatte utfordringer. Det var enighet om behovet for tversektorielt arbeid og felles søkelys på blindsoner og overganger.
Storskala og småskala og et felles analytisk fokus
Pathways ser muligheter for tidlig identifisering av sårbare unge med storskala, longitudinelle studier gjennom sin unike tilgang til registerdata. Makroperspektivene vil utfylles med kvalitative, dyptgående og komparative studier på og mellom institusjoner og tjenester.
Anerkjennelsen av det menneskelige behovet av å tilhøre sted og rom, tilrettelegger for spørsmål om hva som gjør noe til et godt sted å bo og oppholde seg. Hvordan påvirker institusjonelle rom barn og unges tilværelse og opplevelse av motstand og kontroll? Hva oppstår ved forflytninger mellom institusjoner, og hvor går grensen mellom omsorg, kontroll og straff?
Hvordan foregår rettsprosesser?
Pathways vil også undersøke de rettslige aspektene ved ‘barnets beste’. I hvilken grad oppleves tilgang til rettferdighet i prosesser forbundet med tjenester og institusjoner for barn og unge? Hvordan oppstår og arter logikkene seg i spenningsfeltet mellom omsorg, kontroll og straff i og utenfor lukkete institusjonsrom?
Hva er god omsorg?
Pathways utgår ifra at språk og forståelser har innvirkning på politikk og praksis. Tause forståelser for hva som er god omsorg er nødt til å forstås og konkretiseres, hvis vi skal kunne reflektere og forbedre praksis.
Avslutningsvis ble det diskutert hvordan å syntetisere, spre og iverksette resultatene fra forskningssenteret. Tanken er å inkludere strukturer for å forankre ferske data i utdanningene raskt og inkludere studenter og praksisfelt også mens vi forsker.