Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Prosjektet Ledelse og bærekraft støttes med 2,7 millioner fra DIKU

Headerbilde
  • Av: Stian Sørlie Eriksen
  • Publisert: 22. juni 2021.
Prosjektet omtales som LED-BÆR og er initiert av dekan ved Fakultet for teologi, diakoni og ledelesfag Tomas Sundnes Drønen og ledes av studieleder og førsteamanuensis Stian Sørlie Eriksen ved Programområde for kultur og religion.

Et samarbeid på tvers i fakultetet

LED-BÆR er forankret i FTDLs virksomhetsplan 2019-2021 som har fokus på digital kompetanse blant ansatte, studentaktive læringsformer og samarbeid på tvers av fakultetet. Prosjektet er et samarbeid mellom fagmiljøene ved FTDLs programområder for henholdsvis kultur og religion (KURV) i Stavanger og verdibasert ledelse (VBL) i Oslo. Prosjektet vil starte august 2021 og prosjektperioden er 2021-2024.

Verdibevissthet, praktisk lederkompetanse og bærekraft

Prosjektet er knyttet opp mot Årsstudium i Verdibasert ledelse og administrasjon (VLA) som starter høsten 2021 ved VID Stavanger. VLA er et nytt nettbasert og fleksibelt årsstudium med fokus på hvordan organisasjoner fungerer og hvordan ledere kan bidra til å utvikle organisasjoners verdibevissthet. Studiet har en særlig innretning mot FNs bærekraftsmål og mangfold som utfordring for private og offentlige virksomheter, samt bringer studentene tett på praksisfeltet gjennom samarbeid med Gjesdal kommune og Det Norske Misjonsselskap.

Digital samhandling og pedagogisk utvikling

I tillegg til fleksibel, steduavhengig og livslang læring fokuserer prosjektet på pedagogisk utvikling i en digital læringskontekst. Prosjektet vil evaluere og drive følgeforskning på studiets studentaktive og digitale læringsformer der studentene tar del i spennende diskusjoner om dagsaktuelle ledelsestemaer knyttet til bærekraft og sosial innovasjon i studiets ulike emner.

Prosjektet vil slik høste erfaringer fra digitale verktøy som kan bidra til å skape gode digitale læringsstrukturer og økt arbeidslivsrelevans knyttet til begrepene bærekraft og mangfold.
Prosjektet vil arrangere en digital sluttkonferanse med deltagere fra nasjonal UH-sektor, Fleksibel utdanning Norge (FUN) og lokalt arbeidsliv hvor funnene fra prosjektet vil presenteres.

Prosjektet har som mål å publisere av 1-2 artikler samt disseminasjon til UH-sektoren gjennom samarbeidspartneren Fleksibel utdanning Norge (FUN). Dekan Tomas Sundnes Drønen leder prosjektets referansegruppe.