Prosjektet "Veiledningsteam for samarbeid i kommunal praksis" får 6,5 millioner fra DIKU
- Publisert: 18. desember 2020.
VID fikk tildelt 7 millioner fra DIKU før sommeren for oppstart av desentralisert sykepleie på Helgeland, og nå får vi ytterligere 6,5 millioner for å videreføre arbeidet i dette prosjektet.
Mål: å skape en modell for å sikre god veiledningskompetanse
– I dette prosjektet vil vi prøve en ny måte å organisere samarbeidet mellom høgskole og kommunene ved å lage et team som sammen skal både veilede studenter i praksis, og også veilede veilederen. På denne måten ønsker vi å øke veiledningskompetansen for praksisveiledere samtidig som de veileder studenter i praksis, sier Margrethe Bakstad Søvik, som har vært med og skrevet søknaden.
Formålet med prosjektet er å utvikle en modell for veiledningsteam som kan sikre god veiledning i praksis i helse- og sosialfag gjennom “veiledning på veiledningen”. I prosjektet vil vi prøve ut og evaluere ulike former for digital veiledning, mer spesifikt synkron videobasert veiledning. Vi vil veksle mellom digitale og fysiske møter, men kommer til å satse ekstra på digitale veiledningsmøter og evalueringen av disse.
Diku har tildelt midler til 12 prosjekter som skal gi bedre praksis for studenter på helse og sosialfag. VIDs prosjektsøknad var en av to som fikk karakteren 6 (toppkarakter er 7), noe VID er stolt av. Les mer om tildelingene her.
To delprosjekter
Målgruppene for prosjektet er studenter ved desentralisert deltidsutdanning i sykepleie, deres praksisveiledere og lærere. Digitale synkrone videobaserte møter mellom student, praksisplass og utdanningsinstitusjon kan øke tilgjengelighet og nærhet mellom student, praksis og utdanningsinstitusjon, og samtidig bidra til en mer ressurs- og miljøbesparende praksisveiledning.
Prosjektet er delt opp i to delprosjekter der det første er rettet mot en praksismodell der det vil være fokus på bruk av IKT i veiledning av studenter under praksisstudiet. Med COVID-19 ble dette et aktuelt tema for mange praksisstudier, men nå får vi muligheten til å sette en slik veiledning inn i mer planlagte rammer. Slik kan vi, i tillegg til erfaringer fra «ad hoc» veiledning grunnet pandemi, også planlegge, utvikle og evaluere synkron videobasert veiledning under kontrollerte former og innenfor et teoretisk rammeverk.
Det andre delprosjektet er rettet mot veilederes kompetanseheving. I sistnevnte delprosjekt vil både veiledningskurs og hospitering inngå og det vil være et tett samarbeid mellom kommune, spesialisthelsetjeneste og utdanning. Delprosjektet består av veilederkurs for studentenes praksisveiledere og videre oppfølging av veiledere under studentenes praksisperiode der fokus vil være veiledning på veiledningen. Denne oppfølgingen vil foregå i team ledet av erfarne veiledere og vi vil tilstrebe utstrakt bruk av synkron videobasert veiledning også her.
Skaper muligheter for små og avsidesliggende kommuner
Et annet mål for satsingen på å utvikle veiledningskompetansen i praksis er å kunne øke antallet kommuner som kan tilby praksisplasser. Ved å bruke en slik modell vil også små og avsidesliggende kommuner kunne ha muligheter til å ta imot studenter i praksis, noe som ofte viser seg vanskelig med en mer tradisjonell veiledningsmodell. Dette vil igjen styrke muligheter for bedre rekruttering av nyutdannede sykepleiere til små kommuner som er geografisk perifert plassert. Dette ligger noe utenfor hovedmålet med dette prosjektet, men blir nevnt som en viktig faktor av praksisfeltet i kommunene på Helgeland.
Kari Røykenes, som er prosjektleder fra VID er svært glad for ytterligere et tilskudd til prosjektet:
– Særlig verdifullt er det at vi har fått mer rom til å frikjøpe praksisveiledere fra kommunene, og dermed styrke prosjektet. Vi forventer oss at prosjektet blir bærekraftig og kan stå på egne ben, samt eksporteres til andre målgrupper etter endt prosjektperiode. Prosjektet vil også ha en merverdi i at vi utvikler en måte å arbeide med praksisveiledning digitalt på slik at også små kommuner som ligger geografisk avsidesliggende til kan få studenter i praksis.
På Helgeland uttrykkes begeistring for nyheten
Silje Paulsen, som er prosjektleder for desentralisertert sykepleie og rådgiver på Helgelandssykehuset sier:
– Med tildelingen har vi et enda bedre utgangspunkt for den nye desentraliserte sykepleierutdanningen på Helgeland. Dette viser hvordan et solid samarbeid mellom kommunene, helseforetaket og høgskole gir gjennomslag og muligheter.
Stig Sørra, sekretariatsleder for Helgelandsrådet uttaler:
– Veilederkompetanse er et viktig element for kommunene, i tillegg til selve utdanningen og rekrutteringen av fremtidige sykepleiere.
Kari Røykenes og Margrethe B. Søvik fra VID Bergen har ledet arbeidet med søknaden sammen med partnere fra Helgeland (Helgelandssykehuset v/Silje Paulsen og Studiesenter RRK Ytre Helgeland, RKKYH v/Hanne Falch Kristoffersen).