VID og TUL inngikk Erasmus+-avtale rett før Covid stengte grensene, og det har derfor ikke vært mulig å ha fysiske besøk – før nå.
Det tekniske Universitetet i Liberec har – i tillegg til mange andre fag – bachelorutdanning i sosialt arbeid og i spesialpedagogikk. Begge disse utdanningene har emner og læringsutbytter som ligger i skjæringspunktet til vernepleierutdanningen, noe som var utgangspunktet for inngåelse av gjensidig avtale.
Tema for utvekslingen var å bygge samarbeid, diskutere mulig felles BIP (Blended Intensive Program), samt finne aktuelle praksisplasser for vernepleierstudenter.
Vi ble veldig godt tatt imot av våre kolleger Mr. Jan Jihlavec, Mrs. Kateřina Thelenová og Mrs. Hana Ryšlavá, som hadde laget et innholdsrikt program for oss.
Vi fikk omvisning på Department of Social Studies and Special Education, og litt omvisning i bybildet. I de innledende samtalene om både praksisutveksling og samarbeid om utarbeidelse av felles blandet undervisningopplegg slo vi fast at språk vil kunne være en utfordring, og at den utfordringen går begge veier. Slike utfordringer er til for å løses, og forutsetter at vi gjøre grundige forberedelser med tanke på tilrettelegging av både praksis og undervisningsopplegg.
Samarbeid om felles blandet undervisningsopplegg (BIP)
Blended Intensive Program er viktig del av en nyere satsning på mobilitet i Europa der man kombinerer undervisning på nett med et kortere mobilitetsopphold for studenter og lærere. En BIP forutsetter inkludering av minimum 3 partnere.
Vi gleder oss over at vi har en omforent enighet om at vi arbeider for å få til en felles BIP med tematikken «Ethical reflections on mental health» - i samarbeid med to andre partnere (Finland og Tyskland).
I samtalene og diskusjonene har vi funnet felles faglige referansepunkter som kan inngå i BIP’en, som for eksempel
- nasjonale fordommer
- forståelsen av psykisk helse
- utarbeide ulike kasus fra hvert land som utgangspunkt for tverrfaglig gruppearbeid i den intensive uken
Planen å gjennomføre en felles BIP med alle fire partnere tidlig 2023.
Arbeidsplassbesøk
På programmet sto også to arbeidsplassbesøk; ett til skole for barn med autismespekterforstyrrelser og ulike kognitive funksjonsnedsettelser og ett til D.R.A.K. – en samfunnsorganisasjon hvor hovedfokuset er å tilby sosiale tjenester og tilrettelagt arbeid.
Orli Barneskole
Orli barneskole i Liberec er en skole for barn med autismespekterforstyrrelser og ulike kognitive funksjonsnedsettelser. Vi ble godt tatt imot av rektor Mrs. Barbora Hodíková som fortalte om skolen. Vi ble invitert inn i en klassetime, og fikk observere en systematisk gjennomgang av dags- og aktivitetsplan.
Elevene på denne skolen kommer fra veldig detaljert førskoleopplæring (pree-school education) og er godt forberedt. Orli bruker en individuell tilnærming og jobber med strukturerte oppgaver. Undervisning støttes ved visualisering ved hjelp av piktogrammer, fotografier og bilder. De bruker alternativ og augmentativ kommunikasjon (AAK).
Orli har 10 spesialklasser, der de fleste har autismespekterforstyrrelser eller alvorlige grader av utviklingshemming. Det gis også støtte til læringsaktiviteter (SFO), her deltar barn fra både ordinærklasser og spesialklasser.
Vi diskuterte muligheten for å ta imot studenter fra Norge i praksis (deler av en praksis). Skolen er positive til å ta imot praksisstudenter fra vernepleierutdanningen. Som tidligere nevnt så er det språket som kan være utfordring. Det er imidlertid et praktisk spørsmål som lar seg løse.
D.R.A.K.
Vi besøkte D.R.A.K og fikk omvisning av daglig leder, Mr. Martin Korych HL. D.R.A.K. – er en organisasjon hvor hovedfokuset er å tilby sosiale tjenester og tilrettelagt arbeid. D.R.A.K. er grunnlagt på verdiene hjem, familie, aktivitet, kommunikasjon – og forbokstavene i disse ordenene utgjør navnet D.R.A.K..
Det faglige perspektivet er på det unike mennesket, og tilrettelegging for empowerment hos den enkelte.
D.R.A.K. har både tilrettelagte arbeidsplasser for personer med ulike funksjonsnedsettelser, samt arbeidstrening for at personer skal kommer seg inn i det ordinære arbeidsmarkedet. Arbeidstiden varierer med helsetilstand og arbeidskapasitet. På D.R.A.K. har de systue hvor det sys og produseres ulike dukker/bamser, kjøkkenforklær og lignende. Det lages ulike produkter tilknyttet de ulike høytidene og kulturelle dager som feires. De tar imot bestillinger på produkter som kan brukes i reklame og markedsføring, og lager også en god del informasjonsmateriell om det å være mor.
D.R.A.K. er positive til å ta imot vernepleierstudenter i deler av praksis. Og selv om språk kan bli en utfordring – så tenker vi at det fortsatt er en utfordring som kan løses.
Mulighetene står i kø!
Denne typen utvekslingsbesøk er muliggjort gjennom Erasmus+-midler som alle ansatte kan søke på. Siden vernepleierutdanningen er et særnorsk fenomen er det ingen andre vernepleierutdanninger vi kan ha faglig samarbeid med. Det krever bare litt kreativitet og vilje til å tenke utenfor boksen når vi planlegger mobilitet – for har vi mange spennende samarbeidspartnere i Europa.
Oppsummert etter uken i Liberec så har vi praksisplasser i boks for neste års utreisende studenter. Vi har en konstruktiv og full ut gjennomførbar plan for utarbeidelse om en felles BIP i samarbeidet med to andre partnere – og hvis planen holder blir det samling fra fire partnere på vår nye campus i Stavanger våren 2023.
Mottoet videre er mobile helse- og sosialarbeidere – uten grenser!