Seks nye førstelektorer i fakultet for helsefag
- Publisert: 11. juni 2019.
Under et sosialt arrangement for fakultet for helsefag, trakk prodekan Torhild Bjerkreim frem den den innsatsen og viljen som ligger til grunn for et opprykk til førstelektor:
- Dere har gjort fag- og forskingsarbeider som har vært viktige i programområdene og bidratt med utvikling innen undervisning, veiledning og publisert spennende artikler. Dere har stilt spørsmål og tenkt nytt og bidratt med all erfaring og kunnskap på nye måter.
- Det er også viktig at det nå er flere til å dra opp statistikken på førstekompetanse! Det er veldig bra. Dere er forbilder for mange andre som nå er i førstelektorgrupper og som ser at dette er mulig.
Likeverdig med førsteamanuensis
Førstelektor-kompetanse er likeverdig med førsteamanuensis, men opprykk er basert på et annet grunnlag ved at vurderingen rettes mot utøverkunnskap relatert til dokumentert og reflektert praksis. I dette ligger metodisk refleksjon i utvikling med de begrunnelser, diskusjoner, refleksjoner og valg som må gjøres.
Her er det brukt samarbeidsmidler, FoU-tid og mye egeninnsats for å komme i mål. Og det er ikke lettere enn ph.d.-arbeid. Men mulighet for å bruke lenger tid og jobbe med pedagogisk arbeid i større grad enn forskning.
Fokusområder med stort spenn
- Line Lindenskov: Simuleringstrening som pedagogisk metode og kvalitetssikring av pasientbehandling
- Tonje Sibbern: Kommunikasjon, simuleringsmetode og pasientopplevelser
- Nina Karlsen: veiledningskompetanse og Choise-teory og Reality therapy
- Ingun Pahr: Hjemmetjenester og brukerperspektiv ved psykisk helseutfordringer
- Hilde Egge: Samtalegrupper med barn og innvandrerkvinners erfaring med svangerskapskap/fødsel og nye praksisplasser for helsesykepleie-studenter
- Elisabeth Mæland: Åndelig omsorg i sykepleie og livssynskompetanse