Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Semesterstart – om håp og nye muligheter

Headerbilde
Fra studiestart august 2021. foto: Christine Vatnøy
  • Publisert: 29. juli 2022.
Sensommeren er kommet og et nytt studieår står for døren. Snart åpner vi dørene for nye og gamle kull av forventningsfulle studenter. Det knitrer av forventninger og håp, men kanskje også av skrekkblandet fryd, frykten for ikke å klare de mål vi har satt. La ikke frykten for morgendagen ta overhånd, men gled dere med studentene og gi studentene en god, krevende og givende kunnskapsreise på veien mot å bli fremtidens profesjons- og yrkesutøvere. Kanskje er Alf Prøysens vise «Du skal få en dag i mårå» også aktuell i år.

Medmenneskelighet og et godt studentmiljø

Et godt læringsmiljø fordrer at vi ikke bare bruker tid på fag, men også tilstrekkelig tid sammen med studentene til å skape sosial trygghet og et godt klima for læring. Våre studenter er en mangfoldig gruppe, fra de helt unge voksne til mer etablerte studenter, med både jobb og familieforpliktelser. Pandemien har sluppet det verste taket på samfunnet, men ettervirkningene og de sosiale senskadene som nedstengingen av samfunnet har medført bør vi fremdeles vie oppmerksomhet. La oss huske at studentene i helse- og studentundersøkelser fra i fjor (og tidligere år) har rapportert om sosial isolasjon og ensomhet i et omfang langt større enn vi liker. VID representerte ikke noe godt unntak fra dette, slik vi liker å tro om oss selv, og skal trenden snu krever det at vi i fellesskap setter inn et ekstra gir her. Et godt læringsmiljø preges av fokus på fag og læring, men også av at både lærere og studenter bryr seg om hverandre, og vår nestes ve og vel. Der ligger det en magisk forskjell.

Tydelig sosialt lederansvar for lærere og ansatte

Alle som er ansatt på VID har et særlig ansvar for å bidra til at studentene kan skape seg et godt læringsmiljø her på VID. Det er etter mitt skjønn en asymmetri mellom studenter (læresvenn) og lærere (mester) som legger en etisk fordring på lærere (og andre ansatte på en høgskole). Jeg sier ikke dette for å prøve å umyndiggjøre studenter, men for å understreke det ekstra ansvar som ligger til lærerne og ansatte. Sagt med den danske filosofen Knud Løgstup «Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd.» Jeg vil oppfordre alle som skal undervise i høst – at dere tematiserer og bruker litt ekstra tid på læringsmiljøet. Jeg tror vi kan forvente å se faglige resultater av å investere i å bli bedre. Dere har et spesielt ansvar for å sette på dagsorden den sosiale kontrakten i undervisningen og hvilke forventninger dere har til hverandre. Dere må som lærerkollegium ha fokus på og være med gi tydelige føringer for læringsmiljøet. Ta opp temaet med kollegaer i emne-team og på planleggingsmøter om hvordan skape et et godt psykososialt læringsmiljø, både når studenter og lærere treffes digitalt og fysisk. Skap arenaer for å samtale om og dele gode erfaringer på dette. Det skjer mye godt og bra, så del erfaringer og lær av hverandre til glede og inspirasjon for en god studiehverdag.