Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Sensuren fra studentene er her!

Headerbilde
  • Av: Bård Mæland
  • Publisert: 17. februar 2023.
Resultatene fra Studiebarometeret 2022 ble offentliggjort i går.

Jeg skal innrømme det, det har vekket gamle følelser om det å vente på at eksamenssensuren skal falle. Vi som undervisere er vant med å vurdere studentenes prestasjoner, men nå snur Studiebarometeret denne relasjonen: Studentene skal rapportere ærlig tilbake om hvordan studieprogrammet og den totale læringssituasjonen fungerer.

Hva ser vi i år?

Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2022 av studenter på andre studieår på bachelor- og masterutdanninger. Resultatene for 2022 følger for det første noen nasjonale trender. Det gjelder eksempelvis for påstanden: «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på». For 2022 ligger den 0,3 poeng lavere enn i året før, 3,7 mot 4,0. Dette er en nasjonal trend, men hva som er skyld i nedgangen er det mange som klør seg i hodet over nå. At det på en eller annen måte er konsekvenser av pandemien vi har med å gjøre, tror jeg er nokså sikkert. Det finnes også andre forklaringsforsøk, men dette må vi bore mer i og måle over flere år.

Studentenes vudering av studieprogrammene legger vid rett under gjennomsnittet på landsbasis. Det er det ingen grunn til å si oss fornøyde med. Her skal vi klare å bli bedre!

Hvordan kan vi bli bedre?

Det er et svært stort spenn på de ulike studieprogrammene, fra høye 4,8 (av 5 mulige) helt ned til 2,0, som er kritisk lavt. I studieprogrammer under 3,0 settes det rutinemessig inn tiltak. Det har vi gjort i de to studietilbudene som skårer dårligst hos oss.

Jeg vil også gjøre oppmerksom på et område vi kan få bedre kontroll på. Det gjelder «Organisering av studieprogrammet». Her har resultatet falt med 0,2, og det totale gjennomsnittet for VID er nede på 3,3. Hva handler dette om? Det handler om at våre studenter skal motta tydelig informasjon hver gang vi henvender oss til dem. Det handler for eksempel om en forutsigbar timeplan for hele semesteret, og at det ikke skjer endringer i timeplanen når den første er lagt. Våre studenter arbeider mye i tillegg til studiene, og mange har familieliv som skal gå i hop, og er avhengig av forutsigbarhet i hverdagen. Vi skylder dem tydelig og pålitelig informasjon.

Hvor er vi gode?

Vi ser at mange av resultatene i Studiebarometeret er tilnærmet uendret, men med en fin oppgang på faglig og sosialt læringsmiljø. Dette er en utvikling jeg ønsker at vi sammen med studentene fortsetter å styrke. For det handler om en helhet som skal henge godt sammen.

Kvalitetsrådgiver Ave Sazko skriver om dette i saksfremlegget til Utdanningsutvalget og rektors ledermøte når hun sier: «Det er grunn til å tro at økt tilfredshet med faglig og sosialt miljø samt økt tilfredshet med organisering av studieprogrammet også vil føre til økt overordnet tilfredshet for de studieprogrammene som har utfordringer med dette».

Studiebarometeret gir oss en aldri så liten «sensur» fra studentene. Det er en sensur det ikke er adgang til å klage på. Men det er derimot gode muligheter for å gjøre noe vi har et potensial for forbedring. Dette er våre forberedelser til ny eksamen til høsten, og ny sensur neste februar. Lykke til med forberedelsene!