Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Skeive julekrybber

Julekrybbe uten jesusbarnet
Maria og Josef som ufrivillig barnløse. I denne julekrybben er krybben er tom. Ikke fordi herbergeeieren klarte å skaffe en seng, men fordi det aldri ble noe barn. Den vise mannen har funnet fram, men det er ingen å gi gavene til.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 22. desember 2023.
Hva om Maria var skeiv, eller det ønskede barnet aldri kom? Nye blikk på julefortellingen kan frigjøre oss, skriver Gyrid Gunnes.

Gyrid Gunnes er prest i Den norske kirke og førsteamanuensis i diakoni ved VID. Hjemme har hun en rekke alternative julekrybber. I denne teksten forteller hun hvorfor. Teksten stod først på trykk i Klassekampen 20. desember.

Fortellinger, enten de er religiøse eller skjønnlitterære, kan forstås som både et speil og som vinduer. Fortellinger er speil fordi vi som lesere speiler oss selv i dem: vi gjenkjenner våre egne liv og erfaringer i hendelsene som blir fortalt, i personenes handlinger, tanker og følelser.

Men like mye er fortellinger vinduer, de gir meg som leser en mulighet til å se utover mitt eget liv: Fortellinger forteller om liv, steder og personer, som fremstår som grunnleggende fremmende og annerledes. Slik løftes jeg som leser ut av det jeg kjenner. Slik er fortellinger vitnesbyrd om en større verden, andre måter å leve på, andre forutsetninger for å være menneske på.

Som prest og diakoniforsker arbeider jeg med utgangspunkt i feministiske og skeive perspektiver. Det gjør at jeg ikke kan la være å spørre hva julefortellingen brukes til å speile. Hvem sitt liv har blitt synlig når kirken leser julefortellingen?