Solidaritet i akkrediteringens tid
- Av: Tomas Sundnes Drønen
- Publisert: 6. mai 2022.
Hva betyr solidaritet for oss som vitenskapelig høgskole? VID har et verdigrunnlag som består av begreper som jeg tror at vi alle kan identifisere oss med: Respektfull, solidarisk og kritisk reflekterende. Men hva betyr begrepene for deg og meg i hverdagen vår – og har våre verdier en prislapp? Er de honnørord som vi gjemmer i en skuff når prisen blir for høy?
I forrige uke hadde jeg gleden av å besøke University of Malawi for å markere oppstart av VIDs NORPART-prosjekt som inneholder studentutveksling og lærerutveksling på graden Master in Community Development and Social Innovation. Prosjektet ledes av førsteamanuensis Memory Jayne Tembo som selv er fra Malawi og har gått gradene i det norske utdanningssystemet gjennom et masterstipend i et lignende prosjekt. Å se Memory stråle ved kateteret da hun informerte potensielle studenter om mulighetene som ligger i programmet er et syn jeg ønsker dere alle kunne få oppleve. Å se studentenes anerkjennende og forventningsfulle ansikter i møte med Memorys presentasjon gav meg en følelse jeg sent vil glemme.
De ansatte ved fakultetets engasjement i arbeidet med NORPART-prosjektet ble for meg en påminnelse om at akademia ikke bare handler om gjennomstrømming, pedagogisk utvikling og forskningsproduksjon. Akademia handler også om et dypt ønske om å dele kunnskap. Og ved VID er det mange ansatte med et brennende engasjement for global solidaritet, som strekker seg langt for å veilede internasjonale studenter, som ønsker å initiere prosjekter som kan gjøre en forskjell ved utdanningsinstitusjoner i det globale sør.
For meg handler ikke VIDs vekst og universitetsambisjoner om å få anerkjennelse i Khrono eller å lande det største ERC-stipendet. For meg handler vekst om flere muligheter for å gjøre en forskjell i samfunnet som omgir oss lokalt og globalt. Når VID vokser vil enda flere studenter treffe ansatte som møter dem med respekt, som viser dem solidaritet og som lærer dem hva det vil si å være kritisk reflekterende. Når VID vokser vil flere studenter fra det globale sør få ta del i vår kunnskapsproduksjon – og vi vil sammen med våre partnere lære mer om hva det vil si å vise respekt i praksis, utføre solidariske handlinger – og sammen møte samfunnsutfordringene med kritisk refleksjon.
Mitt ønske er at VIDs verdier skal være veivisere på ferden mot å bli universitet. Veivisere som av og til ber oss svinge av fra hovedveien – og som til og med kan be oss snu og reise mot strømmen. For det er først når verdiene har en pris at vi kjenner at de betyr noe.
God reise!