Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Stabil tilfredshet blant VID-studentene

Headerbilde
Studentene på master i familieterapi og systemisk praksis og master i diakoni gir studiene sine gode skussmål, med en score på hele 4,8 av 5.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 16. februar 2023.
Økt tilfredshet med det faglige og sosiale miljøet ved VID er blant de positive resultatene fra årets studiebarometer. Aller mest fornøyd med studiet sitt er masterstudentene i diakoni og familieterapi.

- Under pandemien pekte mange piler nedover. Vi har jobbet målrettet med studentenes generelle trivsel, og det er gledelig å se at vi nå har klart å snu trenden, sier prorektor for utdanning ved VID, Helene Lund.

Studiebarometeret er Nokuts årlige nasjonale undersøkelse av studentens opplevde studiekvalitet. Bachelor- og masterstudenter i sitt andre studieår og profesjonsstudenter i sitt femte studieår blir invitert til å svare. Studentene svarer på spørsmål ved bruk av en skala fra 1-5.

I forrige undersøkelse var tilfredshet med det sosiale miljøet et av spørsmålene hvor VID fikk lavest poengsum sammenlignet med andre institusjoner. I årets undersøkelse derimot, økte tilfredsheten med 0,2 poeng. VID ligger nå bare 0,1 under det nasjonale snittet på 3,6.

I årets undersøkelse er det også en liten oppgang på 0,1 poeng for tilfredshet med det faglige og sosiale miljøet sett under ett, og VID ligger nå på det nasjonale snittet.

Familieterapi og diakoni på topp

VIDs resultater på hovedområdene i undersøkelsen har de senere årene vært forholdsvis stabile. Et spørsmål som særlig avvek i årets undersøkelse var studentenes overordnede tilfredshet med sitt valgte studieprogram, hvor resultatet har gått ned fra 4 til 3,7.

- Nokut opplyser at nedgangen på akkurat dette spørsmålet gjelder de fleste institusjonene, så nedgangen kan ha med spørsmålsstillingen å gjøre, påpeker Lund.

Det nasjonale snittet har gått ned fra 4 til 3,8.

Aller mest fornøyd er VID-studentene på master i familieterapi og systemisk praksis og master i diakoni, med en score på hele 4,8.

- Dette er en utrolig hyggelig tilbakemelding fra studentene og en velfortjent honnør til svært dedikerte og engasjerte ansatte på programområdet, kommenterer studieleder og førstelektor Halvor de Flon.

- Den gode scoren er også en viktig tilbakemelding til ansatte i studieseksjonen og administrasjonen på fakultetet som studentene har kontakt med. Jeg tror dette handler mye om at studentene opplever seg sett og ivaretatt av alle de møter på VID, påpeker han.

Fra topp til bunn

Randi Synnøve Tjernæs er studieleder for diakoniutdanningene ved VID, og er glad for den høye scoren.

- Staben på diakoni gjør en kjempeinnsats. De er fleksible, gir mye og god faglig tilbakemelding i forbindelse med eksamener og arbeidskrav, og veldig mange får et godt tilpasset opplegg for å gjennomføre mastergraden. Jeg tror også at vi har et inspirerende og spennende læringsmiljø, påpeker hun.

Studentenes tilfredshet varierer mye mellom de ulike studieprogrammene. Aller dårligst scorer bachelorprogrammene i Sandvika, hvor det har vært utfordringer både med organisering og studiemiljø. Her er tilfredsheten nede på 2-tallet.

Gir mulighet til forbedring

Lund mener det viktigste med undersøkelsen er at den gir VID mulighet til å forbedre seg.

- At studentene svarer, gir oss mulighet til å sette inn tiltak på det som ikke er bra nok. Det har vi gjort de siste årene, og ser at det har effekt.

Det området hvor VID skiller seg aller mest positivt ut sammenlignet med landsgjennomsnittet, er tilknytning til arbeidslivet. VID scorer 0,4 poeng høyere enn det nasjonale gjennomsnittet på både spørsmål om arbeidslivets bidrag i undervisningen og hvorvidt studentene får god informasjon om hvordan kompetansen deres kan brukes i arbeidslivet.

VID har hatt en nedgang på 0,2 i indeksen for organisering av studieprogram. Studentene ønsker blant annet mer forutsigbarhet med tydelig og tidlig informasjon om timeplaner, praksisperiode og eksamensdatoer.

- Dette vil være et fokusområde fremover, påpeker Lund.

Du kan lese hele undersøkelsen her