Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Tre nye professorer i Fakultet for helsevitenskap

Headerbilde
  • Publisert: 23. september 2021.
VID vitenskapelige høgskole har ansatt tre nye professorer i Fakultet for helsevitenskap.

Ragnhild Johanne Tveit Sekse er ansatt som professor i sykepleie i 70 % stilling ved VID, og som spesialist i sexologisk rådgiving i 30 % ved KK, Haukeland universitetssykehus. Kristin Heggdal er ansatt som professor i sykepleie ved FH. Og sist, men ikke minst: Anne Kasén er ansatt som professor i sykepleie og skal ved VID arbeide i masterprogram i klinisk sykepleie.

Professor Ragnhild Johanne Tveit Sekse

Ragnhild Johanne Tveit Sekse var ferdig utdannet sykepleier i 1989 ved Haraldsplass diakonale høyskole, har pedagogikk grunnfag og mellomfag ved Norsk Lærarakademi, praktisk-pedagogisk utdanning fra Universitetet i Bergen, Helse- og sosialadministrasjon grunnfag fra Folkeuniversitetet, Veilederutdanning fra Haraldsplass diakonale høgskole, videreutdanning i sexologi ved universitetet i Agder og videreutdanning i Livsstyrketrening fra VID vitenskapelige høgskole. Tveit Sekse har hovedfag i helsefagretta pedagogikk fra Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen i 2003 og dr.polit-graden fra 2011 med avhandlinga «Livet etter underlivskreft. Kvinners erfaringer fem og seks år etter behandling for kreftsjukdom.»

Tveit Sekse ble professorkompetent ved VID vitenskapelige høgskole i 2021. Hun har mange års klinisk erfaring, hovedsakelig fra spesialisthelsetjenesten og erfaring fra undervisning og veiledning av studenter på ulike nivå i utdanningsløpet, samt veiledning av PhD- kandidater. Forskningsområdene er pasient- og praksisnære, og er hun er opptatt av sexologifaget, av intervensjonsforskning for pasienter som er ferdigbehandlet for kreftsykdom og har arbeidet med det digitale lærings- og mestringsprogrammert Gynea.

Professor Kristin Heggdal

Kristin Heggdal ble utdannet sykepleier i 1988, har praktisk-pedagogisk utdanning fra Høgskolen i Volda (1991), og grunnfag i pedagogikk fra Norsk Lærerakademi (1992). Fra Universitetet i Bergen har hun hovedfag i helsefag 1994 og dr.polit-graden fra 2003 med avhandlingen «Kroppskunnskaping - en grunnleggende prosess for mestring av kronisk sykdom»

Hun ble vurdert professorkompetent ved Universitetet i Oslo i 2015 og har fungert som professor og forskningsleder ved Lovisenberg diakonale høgskole de siste seks årene. Hun har klinisk erfaring fra både spesialist- og kommunehelsetjeneste og lang erfaring i undervisnings- og forskerstillinger fra flere universitet- og høgskoler. Forskningsområdene er pasient- og praksisnære, og hun er opptatt av intervensjonsforskning for pasienter med langvarige helseplager.

Heggdal liker å jobbe tverrfaglig og på alle nivå, både bachelor, videreutdanning og masterprogram og ser fram til å involvere seg mer i utvikling av ny phd. Hun er opptatt av studentaktive læringsmetoder og bruker mye dialog – og refleksjonsmetoder. Hun har lang erfaring med veiledning av kolleger som er i 1.lektorløp og ansatte som er i dosent/professorløp og ønsker å arbeide videre med dette i VID.

Professor Anne Kasén

Anne Kasén ble utdannet sykepleier i 1984 ved Helsingfors Svenska sjukvårdsinstitutet. I 1985 ble hun spesialsykepleier i psykiatrisk sykepleie ved samme institutt. Mastergraden ble avlagt i 1994 ved Åbo Akademi og licensiatgraden ble avlagt samme sted i 1997 med tema: «Vårdrelationen-verklighet och vision i patientens värld. En hermeneutisk studie». Ph.D.-graden ved Åbo Akademi i 2002 hadde tittelen «Den vårdande relationen».

Kasén kommer fra stilling ved UiN hvor hun i 5 år har vært knyttet til masterprogrammet i klinisk sykepleie. Stillingen i VID er innen det fag- og utdanningsfeltet hun jobber med i dag hvor hun arbeider med utvikling og forskning knyttet til kjernebegrepene, sykepleieidentitet og forståelse i sykepleiefaget.

Hun er opptatt av at studentene må settes inn i fag og tradisjon, sette tema inn i en kontekst og gjerne med et historisk blikk. Det er viktig å utfordre studenter til å bli nysgjerrige, skape en intellektuell uro og stimulere til nytenkning.