Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Utnevnelse av professor Melanie Nind til æresdoktor ved VID

Headerbilde
Melanie Nind
  • Publisert: 1. juli 2019.
I forbindelse med markering av 50 års jubileum for vernepleierutdanningen ved VID, er det tatt initiativ til utnevnelse av æresdoktor for å markere dette fagområdet. Høgskolestyret besluttet i sitt møte 5. mars å tildele graden æresdoktor (doctor honoris causa) til professor Melanie Nind.

Tildelingen finner sted 29. november kl. 15 i amfiauditoriet ved VID Sandnes.

Tildelingen foretas av Bård Mæland, konstituert rektor.

Professor Melanie Nind vil etter tildelingen holde en forelesning. Tittel på forelesning: Do people with intellectual disabilities belong in research?

Musikkinnslag ved Ole Iversen.

Nind er professor i pedagogikk ved University of Southhampton. Hun er også direktør for Centre for Research in Inclusion, Southampton Education School. Nind er en av flere co-direktører ved ESRC National Centre for Research Methods, hvor hun leder forskningen innenfor Pedagogy of Research Methods Learning. Nind er medredaktør i International Journal of Research and Method in Education og redaksjonsmedlem i British Journal of Learning Disabilities, European Journal of Special Needs Education og Disability and Society.

Tidligere lærer for elever med alvorlige og sammensatte lærevansker

Nind begynte sin yrkeskarriere i spesialskoler som lærer for elever med alvorlige og sammensatte lærevansker. Hun utviklet, i samarbeid med Dave Hewett, læringsmetoden Intensive Interaction Therapy (ITT), og det er for denne hun er mest kjent. Hun har også undervist ved videregående skoler for elever med lærevansker og funksjonshemminger. I høyere utdanningsinstitusjoner har hun hatt engasjement ved Centre for Autism Studies ved University of Hertfordshire, og hun har undervist i spesialpedagogikk ved Oxford Brookes University og The Open University.

Hennes hovedinteresser og ekspertise er innenfor kvalitativ/inkluderende forskningsmetodologi og i fagfeltet interaktiv og inkluderende pedagogikk, spesialt relatert til utviklingshemming og autisme innenfor et bredere rammeverk av sosialrett. Hennes siste forskningsprosjekt har hatt fokus på pedagogikk og innovasjon i forskningsmetodikk, samt på kvalitet i inkluderende forskning.

Inkluderende forskning sammen med mennesker med utviklingshemming er et satsingsområde ved Fakultet for helsefag, Sandnes, og i den forbindelse er det opprettet kontakt og innledet samarbeid med professor Melanie Nind.