- Vi vil ikke miste kunder, men vi vil heller ikke gå på akkord med verdiene våre
- Av: Kjersti Busterud
- Publisert: 1. november 2022.
- Vi har satt bærekraft på dagsordenen fordi det er et tema som engasjerer oss. Det er et tema vi må ta på dypeste alvor, sa studieleder i verdibasert ledelse ved VID, Gry Espedal, da hun åpnet årets fagdag for masterprogrammet i verdibasert ledelse.
“Bærekraft - retorikk eller realitet” var temaet for den åpne fagdagen. På programmet stod blant annet innlegg fra gründer og styreleder i Stormberg, Steinar J. Olsen, og strategidirektør i EAT, Olav Kjørven.
- Studentene har gitt tilbakemelding på at de ønsker flere perspektiver fra næringslivet, og det får dere i dag, sa Espedal, før hun ga ordet til Stormberg, en bedrift som med sin bevisste satsning på bærekraft brukes som case på studiet.
Vil inkludere både kunder og ansatte
- Det har alltid vært mange flinke turtøyprodusenter i Norge, men vi ville lage en inkluderende merkevare, en merkevare som bidro til at vanlige folk kunne komme seg ut på tur, uten at det kostet for mye, fortalte gründer og styreleder i Stormberg, Steinar J. Olsen, som deltok via Zoom fra Kristiansand.
Da Stormberg ble startet i 1998, tenkte de ikke bare inkludering i form av å lage rimelig turtøy for folk flest. Inkludering var også en viktig del av hvordan Stormberg bygget sin organisasjon.
- Den fjerde personen vi ansatte i Stormberg kom via NAV, eller det som da het Aetat, fortalte Olsen.
I dag har Stormberg som mål at 25 prosent av de som jobber i bedriften skal være mennesker som sliter med å komme inn i arbeidslivet, enten det er tidligere straffedømte, mennesker med rusproblemer eller ungdom som ikke trives på skolen.
Har fått konsekvenser
Å innta en så tydelig holdning til inkludering, har ikke vært uten konsekvenser. Stormberg har blant annet opplevd en boikottaksjon fordi de aktivt rekrutterte flyktninger.
- Noen mente det var nok av nordmenn der ute som trengte jobb, fortalte Olsen.
- Når man tar et så tydelig standpunkt, må man forvente litt motstand. Vi vil ikke miste kunder, men vi vil heller ikke gå på akkord med verdiene våre. Jeg mener mangfold og inkludering er lønnsomt.