Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

VID bidrar med innspill til ny virksomhetsstrategi i NAV

To damer sitter ved et bord og skriver på post-it lapper
– Det er fint at VID kan bruke sin kunnskap og kompetanse på denne måten for å belyse hvordan møtet med NAV kan oppleves for mennesker som står i krevende og sårbare livssituasjoner, i et fremmed samfunn, sier VID-stipendiat Benedicte Nessa (nr. 2 fra venstre).
  • Av: Susanne Ward Ådlandsvik
  • Publisert: 15. november 2021.
VID-stipendiat Benedicte Nessa har bidratt inn i arbeidet med NAVs nye virksomhetsstrategi. Arbeidet er nå i en fase som skal forsøke å beskrive hva NAV skal være for sine brukere i fremtiden. Nylig var 120 brukere, arbeidsgivere, samarbeidspartnere, ansatte og toppledere fra NAV samlet i et stort arbeidsmøte.

Nessa er en del av forskningsprosjektet MAVI – «Mellom Ambisjoner Og Virkelighet» - som ser på nyankomne flyktninger og arbeidsmarkedsintegrering. MAVI undersøker migrasjonserfaringene til nyankomne flyktninger knyttet til etablering i Norge og deltakelse i det norske arbeidslivet ved å samle date fra flere instanser som er involvert i ulike deler av prosessen. Nessa var invitert inn som en «utfordrer» for å se med kritisk blikk på strategiarbeidet, med et særskilt øye for integreringsperspektivet. Hun ble positivt overrasket over invitasjonen:

– Det er spennende at NAV tar initiativ til en slik prosess. Det viser at de ønsker å innhente synspunkter fra mange parter for å belyse både det som fungerer, men også smertepunktene. Jeg synes det er fint at VID kan bruke sin kunnskap og kompetanse på denne måten for å belyse hvordan møtet med NAV kan oppleves for mennesker som står i krevende og sårbare livssituasjoner, i et fremmed samfunn. I beste fall kan dette bidra til bedre løsninger i fremtiden som imøtekommer den globaliserte og mangfoldige virkeligheten NAV navigerer i, sier Nessa.

Som grunnlag for strategiarbeidet har NAV utarbeidet en rapport med analyse av trender, brukeropplevelser, innbyggerforventninger, organisasjonskultur, politikk og rammevilkår. Analysen har identifisert fem overordnede trender som vil kunne påvirke NAV i årene som kommer. Den første trenden dreier seg om at grønn omstilling medfører en serie endringer i alle sektorer som følge av økt oppmerksomhet på klima og miljø. En annen utvikling er at NAV får flere brukere og strammere offentlige budsjetter. For å sikre velferdsstatens bærekraft kreves det grep for å redusere offentlige utgifter. Videre identifiserer NAV at det kreves økt omstillingstakt som følge av at næringsliv og arbeidsmarked endrer seg stadig raskere, samtidig som økt globalisering tydeliggjør seg. NAV opplever også økte forventninger både til tilpassede og koordinerte tjenester samtidig som en gjennomgripende digitalisering av samfunnet gir flere teknologiske muligheter. Til sammen danner dette et bilde av både muligheter og utfordringer for en sentral velferdsaktør som NAV.