Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

VID får godkjent-stempel fra sakkyndige i NOKUTs tilsyn med kvalitetsarbeid

Headerbilde
Rektor Ingunn Moser er svært glad for at de sakkyndige anbefaler godkjenning av VIDs kvalitetsarbeid.
  • Publisert: 6. juli 2018.
Sju vitenskapelige høgskoler har frivillig deltatt i NOKUTs tilsyn av sitt systematiske kvalitetsarbeid. Resultatet for de fire første ble kjent i juni. Nå har også de tre siste høgskolene fått tilsendt rapportene fra NOKUTs sakkyndige. Av de sju er det kun VID og Norges handelshøyskole som får godkjent uten merknader

Rektor Ingunn Moser ved VID sier at hun er svært glad for at de sakkyndige anbefaler godkjenning av høgskolens kvalitetsarbeid.

– Dette er veldig viktig for oss. Vi ser det som et kvalitetsstempel, både at vi har systemer og strukturer på plass og at vi forvalter den myndigheten vi har fått på en god måte, sier Moser til Khrono.

Se rapporten om VID

Eneste nyfusjonerte

VID er den eneste nyfusjonerte av de sju vitenskapelige høgskolene i dette tilsynet.

– Vi er både nyfusjonerte og har en flercampusstruktur, og vi har jobbet mye med å få systemer og strukturer på plass på tvers i organisasjonen. Vi har brukt kvalitetsarbeidet veldig bevisst for å skape integrasjon, og jeg er svært glad for at vi får ros for dette, sier hun.

Anbefalinger fra NOKUT

Selv om VID får godkjent, har de sakkyndige i NOKUT noen anbefalinger til høgskolen.

Moser opplyser at komiteen blant annet anbefaler at VID i større grad bruker fagfeller som del av den systematiske innhentingen av informasjon i kvalitetsarbeidet, og at det i beskrivelsen av kvalitetssystemet tydeliggjøres hvordan høgskolen kvalitetssikrer praksis.

– VID har tatt tak i tilbakemeldingene med en gang de kom. Begge disse anbefalingene handler om tydeliggjøring i kvalitetssystemet. VID har i praksis allerede rutiner for å innhente rapporter fra eksterne sensorer og vi har retningslinjer for når man må benytte seg av ordninger med fagfeller og eksterne høringer i utvikling og revisjon av fag- og studieplaner, sier Moser.