VID godt synlig på nasjonal fagkongress i ergoterapi

- Publisert: 29. september 2025.
Hvert fjerde år arrangeres den nasjonale ergoterapikongressen, som samler hundrevis av ergoterapeuter på ett sted. Sist kongress ble avholdt i Stavanger, der ergoterapeututdanningen ved VID var sterkt representert i både ledelse, komiteer og på kongressens talestoler. Årets kongress hadde tittelen «Ergoterapi for fremtiden; Kraft, kultur og kvalitet». Fra 17.-19. september fikk deltakerne oppleve et meget variert program, som viste både bredden og dybden i ergoterapifaget.
– Det har stor betydning at utdanningene ved VID er representert på slike arenaer. Hvis vi skal kunne tilby utdanning av høy kvalitet, og som har relevans for praksis, så er det utrolig viktig at vi vet hva som rører seg i fagfeltet, sier førsteamanuensis Marianne Sund ved Fakultet for helsevitenskap, VID Stavanger.
Stor bredde i muntlige presentasjoner
VID bidrog med en rekke muntlige presentasjoner i ulike parallellsesjoner på kongressen. Førstelektor Inger Hellem presenterte status på et prosjekt som flere av VIDs ansatte er deltakere i, der målet er å oversette og validere et kartleggingsverktøy til bruk i klinisk praksis. Presentasjonen hadde tittelen «Oppdatert norsk oversettelse av Occupational Balance Questionare og tilhørende manual», og ble gjennomført i samarbeid med en av prosjektets samarbeidspartnere fra Sunnaas sykehus.
Førsteamanuensis Kristina Hoydal holdt innlegget «Fra produkt til prosess. Vurdering av studenter i praksis» i en parallellsesjon om praksis. Der presenterte hun arbeidet med utvikling av praksis ved ergoterapeututdanningen. Innlegget hadde særlig fokus på endring av samarbeidet med praksisfeltet og en meget vellykket overgang fra skriftlige praksisoppgaver til en muntlig eksamen for studentene etter deres avsluttende praksisperiode på 3.studieår.
I en parallellsesjon om eldres helse holdt førsteamanuensis Marianne Sund et innlegg med tittelen «Medborgerskap for personer med demens i sykehjem – et aktivitetsperspektiv». I innlegget presenterte Sund resultater fra sin doktorgradsavhandling, og fremmet behovet for flere ergoterapeuter ansatt tett på hverdagslivet i fremtidens sykehjem.
Stipendiat Randi Skumsnes holdt muntlig presentasjon fra sitt pågående doktorgradsarbeid om samhandling i komplekse rehabiliteringsforløp. Randi er stipendiat i et offentlig sektor PhD-prosjekt, og tilknyttet Senter for diakoni, verdier og profesjonell praksis ved VID.
Professor Tore Bonsaksen presenterte funn fra en læringsmiljøundersøkelse som ble utført med ergoterapeutstudenter fra alle studiestedene i Norge. Her var hovedbudskapet at hva studenter tenker læring er, betyr noe for hvordan de faktisk studerer. Bonsaksen presenterte også funn fra en landsomfattende studie av kommuneergoterapeuter. Studien viste at disse ergoterapeutene har et ganske høyt nivå at jobbtilfredshet. De som hadde lengre arbeidserfaring og opplevde større innvirkning på mål og strategier i egen virksomhet, var mer tilfredse med jobben.
Engasjerende workshop, rundebordskonferanse og paneldebatt
I tillegg til de muntlige presentasjonene bidro VIDs ansatte også med å lede workshop og rundebordskonferanse i parallellsesjoner, samt deltakelse i paneldebatt i plenum. Førsteamanuensis Tina Taule ledet en workshop med tittelen «Forskningsdeltakelse blant ergoterapeuter». Målet var å fremme diskusjon blant forskere, klinikere og beslutningstakere om hvordan en kan gjøre det mer attraktivt for ergoterapeuter å delta i forskning.
I denne workshop’en holdt stipendiat Randi Skumsnes et innlegg om hennes erfaringer med forskningssamarbeid i kommunehelsetjenesten. I kraft av sin rolle som ansatt i ergoterapi fagutvikler i Stavanger kommune var også en av deltakerne i en spennende paneldebatt på kongressens siste dag, med tittelen «Generalist eller spesialist – fremtiden som kommuneergoterapeut».
Marianne Sund, Inger Hellem og Kristina Hoydal ledet en rundebordskonferanse om markørbasert simulering som læringsmetode i ergoterapiutdanning. De siste årene har ergoterapeututdanningen ved VID Stavanger satset på simulering som læringsmetode. VR-simulering og videoer fra Solstien 3 er implementert i en rekke emner på utdanningen. De senere år har ergoterapeututdanningen utarbeidet egne VR-filmer, i tillegg til å utarbeide og implementere undervisningsopplegg for markørbasert simulering.
– Det var i forbindelse med dette pågående arbeidet at vi ønsket å vite mer om hvordan de andre ergoterapeututdanningene i Norge bruker simulering, sier Sund, som er storfornøyd med diskusjonene.
Senere i høst skal høgskolelektor Hans Martin Kunnikoff og studieleder Kjersti Lunde Ellingsen ved VID også delta på den årlige European Network of Occupational Therapy in Higher Education (ENOTHE) i Portugal. Her vil de spesielt kunne få inntrykk av hva som rører seg i utdanningsfeltet Europa.

