For at flest mulig skulle høre om VIDs prosjekter, deltok våre ansatte på en posterpresentasjon i plenumssesjonen like etter åpningsforedraget med Hedvig Montgomery. Her pitchet vi tre postere.
To av posterne omhandlet undervisningen på desentralisert deltids bachelor i sykepleie. De var laget av Jorunn Hov ved Institutt for sykepleie på Helgeland, Hanne Løken ved Institutt for sykepleie i Sandvika og Eirin Gudevold ved seksjon for Læringsstøtte og Digital Utvikling på campus i Oslo. Den ene posterpresentasjonen fristet publikum med blogging som studentaktiv metode innen temaet sykepleiens historie. Den andre presenterte konseptet med å utvikle en VR-video for etisk refleksjon for å få frem kompleksiteten i etiske dilemmaer på sykehjem.
Den tredje posteren presenterte Eirin Gudevold i LoDU. Den viste foreløpige funn fra følgeforskningen på LED-BÆR prosjektet, hvor målet har vært å utvikle de pedagogiske metodene på det heldigitale årsstudiet i verdibasert ledelse og administrasjon. Konsekvensen av at de vanlige uformelle læringsarenaene og sosiale aktivitetene mangler på nett, er tydelige. Men hjalp det egentlig å introdusere bli-kjent-øvelser som går litt dypere enn de vanlige, og prinsipper fra dialogisk undervisning, som autentiske spørsmål og at underviseren bygger videre på det studentene sier? Alle i salen ble oppfordret til å komme bort til posteren for å finne ut om vi nå har fasiten.
I tillegg hadde Linda Rykkje fra Institutt for helse i Bergen og Eirin Gudevold en sesjon om «Utvikling av et tverrfaglig e-læringskurs for helsepersonell på 7 språk om vold i nære relasjoner». Dette er et kurs de har vært med å utvikle gjennom Erasmus+ prosjektet REVAMP (Recognition and education in violence, abuse and neglect for medical and healthcare practitioners). I dette KA2 prosjektet har VID vært med som partner og hatt hovedansvar for modulen om eldre. Kurset er rettet spesielt mot medisinsk-, helse- og sosialfaglig personell, siden de kommer tett på mennesker i ulike livsfaser og har en unik mulighet til å oppdage og samtale om vold i nære relasjoner.
På sesjonen var det et engasjert publikum hvor de fleste enten hadde laget eller skulle prøve å lage egne kurs. De stilte spørsmål om hvordan vi håndterte kulturelle forskjeller og tilpasninger til de ulike språkene, hva slags interaksjoner vi har lagt opp til og praktiske ting som tidsbruk og spredning. Det kom også innspill om at kurs av denne typen gjør kunnskapen mer tilgjengelig for alle og er en måte å ivareta samfunnsoppdraget til universiteter og høgskoler om å spre viktig informasjon.
Kurset er fortsatt ikke helt ferdig, men det anbefales likevel å benytte de modulene som allerede er tilgjengelige. Klikk deg inn via lenken nedenfor for å lese mer om kurset, og under «hvordan delta på kurset» finner du REVAMP-nettsiden. Inne på nettsiden får du gratis tilgang ved å registrere deg som ny bruker.
Lenke til e-læringskurset