Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

VID-studenter til Madagaskar på studietur

Headerbilde
Feltarbeid. Foto: Ellen Vea Rosnes
  • Av: Ellen Vea Rosnes
  • Publisert: 29. januar 2019.
I fire uker er 27 VID-studenter på Madagaskar. Disse studentene er fra Bachelor i samfunnsfag og fra årsstudiet i interkulturell kommunikasjon og globale studier. En viktig del av oppholdet er feltarbeid.

Under oppholdet følger studentene undervisning sammen med lokale studenter i gassisk kultur, politikk og historie på universitetet Ecole Supérieure Spécialisée du Vakinankaratra i Antsirabe (ESSVA). Sammen med gassiske studenter intervjuer de så familier og representanter fra institusjoner som skoler, helsestasjon, kirker og organisasjoner om livet på landsbygda.

Læring gjennom feltarbeid

I forkant av turen visste ikke mange av studentene hva de kunne forvente, men de regnet med at turen vil gi dem nye perspektiv de kan ta med videre i studiet og livet.

Gjennom besøket i landsbyene fikk VID-studentene innblikk i hvor ulik livssituasjonen kan være for beboere i en og samme by. Det handler om økonomiske forskjeller. Det handler også om forskjell på utdanning både blant voksne og barn.

VID-student Emma Øvrebø Thomsen sier at det å møte andre kulturer på denne måten er veldig lærerikt. Studentene møter mange som har vanskeligheter med å skaffe mat og holde barna på skole.

- Jeg setter mer pris på det jeg har hjemme, sier hun.

Også for de lokale studentene var besøkene til landsbyene lærerikt. Mange av dem har ikke tidligere hatt mulighet til å komme så nært inn på folk som bor på landsbygda. En av de gassiske studentene, France Marie Sonnia Andriabavizara Mananjara, sier etter besøket at det er en tankevekker at ikke alle har råd til å gå på skole.

En gylden mulighet til å praktisere engelsk

For ESSVA-studentene, som fungerer som tolk under besøkene, er feltarbeidet en gylden mulighet til å praktisere engelsk. Marit Ebbesen Fjelde sier at erfaringen med å intervjue ved hjelp av tolk var veldig nyttig.

Etter feltarbeidet skriver studentene en feltrapport fra oppholdet. Denne inngår som arbeidskrav i faget Afrikanske og asiatiske religions- og kulturstudier.