VURUS fordypningsoppgaver på YouTube
- Publisert: 10. januar 2021.
Studentene blir oppmuntret til å tenke ut av boksen, stille helt nye spørsmål, belyse tradisjonelle problemstillinger på nye måter eller se nye utfordringer for borgere med avhengighetsutfordringer og de profesjonelle som jobber i feltet.
Førstelektor Lise Recke ved Fakultet for Sosialfag på videreutdanning i Rus- og avhengighetsproblematikk utdyper:
– Både den nasjonale ruspolitikken og behandlingspolitikken endrer seg kontinuerlig og vi må forandre oss med de politiske strømninger og stimulere de kritiske perspektiver. Våre studenter har gjennom mange år levert svært interessante fordypningsoppgaver, hvor de fornemt illustrerer nytenkning og kreativitet, og vi har nå begynt å lage offentlige youtube-videoer der enkelte studenter forteller om fordypningsoppgaven sin. Det er til nå produsert tre videoer, alle med imponerende seertall. Den seneste om brukerinnslag i undervisning er på få dager sett et høyt antall ganger og flere titalls personer har bedt om å få tilsendt Ingvild Elvevoll sin fordypningsoppgave, herunder flere nasjonale kompetansesentre.
Brukerinnslag som en del av undervisningen
Vi intervjuet Ingvild Elvevoll (31 år - 2018 kullet), som skrev sin fordypningsoppgave om Brukerinnslag som en del av undervisning med problemstillingen: Hvordan kan brukerinnslag som en del av helse og sosialfaglig undervisning påvirke studenter med lignende erfaringer?
– Jeg valgte å belyse temaet ettersom jeg selv hadde en sterk følelsesmessig reaksjon da brukerinnslag var en del av undervisningen på Sosialt arbeid og Sykepleierutdannelsen. Jeg ble i løpet av videreutdanningen i Rus og avhengighetsproblematikk oppmerksom på at det var flere som hadde hatt lignende opplevelser. Da jeg undersøkte temaet nærmere ble jeg overrasket over hvor stort søkelys politiske føringer har på at erfaringskunnskap skal likestilles med fagkunnskap, men helt uten at det er gjort undersøkelser som viser effekten av dette. Da det ble tydelig at det var flere som hadde lignende opplevelser som meg, uten at noen har undersøkt studenters reaksjoner på brukerinnslag, ble det klart at dette var et viktig tema å undersøke nærmere.
Har du noen oppfordringer til politikerne ang nasjonal rusbehandlingspolitikk?
Jeg har ingen oppfordring, men er oppriktig nysgjerrig på hvordan politiske føringer kan ha et så stort fokus på å likestille fagkunnskap og erfaringskunnskap uten at effekten av dette er undersøkt? Hvordan tenker politikerne at dette skal komme frem i helse og sosialfaglig undervisning? Og hvordan skal studentenes læringsutbytte og reaksjoner evalueres?
Hva slags henvendelser har du fått i etterkant av publisering av videoen din?
– Jeg har fått flere tilbakemeldinger fra andre som har hatt de samme opplevelsene etter å ha hørt på et brukerinnslag, men som frem til nå har følt seg alene om disse opplevelsene.
Se de tre videoene under der studentene Ingvild Elvevoll, Audun Harjen og Randi Stokke forteller om fordypningsoppgavene sine.