Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Kvalitetsarbeid i emner

Emneevalueringer

Emner evalueres hver gang de undervises. Minst hver tredje gang et emne undervises og på alle nye og vesentlig reviderte emner, skal det gjennomføres en skriftlig studentevaluering etter felles fastsatt mal som sendes ut i Nettskjema. Praksisemner har eget skjema.

Resultater fra evalueringene skal gjøres kjent via læringsplattformen og diskuteres med studentene. Ved oppstart av undervisning informeres det nye kullet om hvordan emnet har blitt evaluert tidligere, hva som eventuelt er endret, samt hvor resultatene for dette er gjort tilgjengelig.

Emneansvarlig har ansvar for å gjennomføre emneevalueringer.

Rådgiver ved fakultetet er kontaktperson. Praktisk info om gjennomføring og årshjul for alle emner finnes i Kvalitetshåndboken.

Emnerapport og emnenotat

Hver emneevaluering oppsummeres i en emnerapport av emneansvarlig. En emnerapport skal omfatte en vurdering av studentevaluering, kommentarer til evaluering av vurderingsformer, omtale av arbeidet med oppfølging av tidligere evalueringer, forslag til eventuelle tiltak m.m. Emnerapportene inngår også som analysegrunnlag i studieprogramrapporten.

Det er utarbeidet en felles mal for emnerapport som er tilgjengelig i Kvalitetshåndboken.

Resultatene behandles i emne- og studieprogrammøter, samt fagutvalg. Rapportene leveres til studieprogramansvarlig og arkiveres i P360.

Utenom fast årshjul for emneevalueringer, skriver emneansvarlig et kort emnenotat etter gjennomføring av emnet. Emnenotatet inneholder en dokumentasjon av studenttilbakemeldingene og en kort redegjørelse som omhandler forhold som har betydning for kvaliteten i emnet. Dokumentasjonen og redegjørelsen sendes til studieleder, som vurderer tiltak utfra kvalitetsarbeid.