Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Kvalitetsarbeid i studieprogram

Årlig kvalitetsrapport for studieprogram

For hvert studieprogram utarbeides det en årlig kvalitetsrapport som omfatter en vurdering av alle gjennomførte evalueringer i det aktuelle kalenderåret, samt andre relevante datakilder slik som DBH og FS (antall studenter, frafall, karakterer m.m.). I rapporten skal resultatene av studentevalueringene analyseres og vurderes og eventuelle tiltak for å følge opp resultatene presenteres. Videre skal tiltak som er fulgt opp fra forrige rapport evalueres.

Studieprogramansvarlig har ansvar for dette.

Rapporten skal følge en fastsatt felles mal som også inneholder en sjekkliste for å kontrollere om studietilbudet oppfyller krav i lov og forskrift.

Rapportene danner grunnlaget for fakultetets/avdelingens årlige kvalitetsrapport.

Periodisk evaluering av studietilbud

I tillegg til løpende (årlig) evaluering og utvikling av studietilbud, gjennomføres periodiske evalueringer av studietilbud. En periodisk evaluering av et studietilbud er en mer omfattende evaluering av tilbudet som skal gjennomføres minst hvert sjette år. Evalueringen er en ordning for å systematisk kontrollere krav i gjeldende forskrifter og videreutvikle studietilbudet. Den periodiske evalueringen har særlig fokus på studietilbudets samfunns- og arbeidslivsrelevans, og forholdet til VIDs profil og strategi. I tillegg til en selvevaluering, skal eksterne representanter medvirke i evalueringen og utforme en evalueringsrapport. Med studietilbud menes alle studieprogram på bachelor-, master- og ph.d.-nivå, samt alle profesjons- og videreutdanninger og enkeltemner.

Det er egne Retningslinjer for periodisk evaluering av studietilbud i VID. Retningslinjene finnes i Kvalitetshåndboken.

Studieprogramansvarlig har ansvar for å igangsette periodiske evalueringer etter fastsatt årshjul.

Årshjulet er publisert i Kvalitetshåndboken.

Studentevalueringer på studietilbudsnivå

Gjennom ulike undersøkelser satt i system skal det innhentes data fra alle kvalitetsområder. Hensikten med dette er å identifisere god kvalitet og finne eventuelle årsaker til kvalitetssvikt, og gi et godt beslutningsgrunnlag for forbedringer. Det er utarbeidet retningslinjer og ansvarsfordeling i evalueringsarbeidet. Medvirkning fra ansatte og studenter forventes.

I retningslinjene beskrives det hvem som er ansvarlig, hva som evalueres, evalueringsfrekvens, hvordan evalueringene gjennomføres, og hvordan innkomne data analyseres, vurderes og dokumenteres, og føres videre til høgskolens ansvarlige organer. Noen evalueringer er høgskoleovergripende og administreres av Studieseksjonen, og noen er på studieprogramnivå. Resultater er tilgjengelig for studenter og ansatte i Kvalitetshåndboken.

Akkreditering, reakkreditering og revisjon av studier

Akkreditering, etablering, revidering, reakkreditering og avvikling av studier reguleres av egne retningslinjer ved VID vitenskapelige høgskole.