Kvalitetsområder
Kvalitetsarbeidet ved VID vitenskapelige høgskole er strukturert rundt åtte kvalitetsområder som dekker hele læringsbanen. Kvalitetsområdene er inndelt under. For hvert kvalitetsområde brukes ulike kvantitative og kvalitative indikatorer for å fastsette mål og beskrive og vurdere kvaliteten. Indikatorene er definert i eget dokument (se Kvalitetshåndboken).
Fagmiljø
Med fagmiljø menes den gruppen av vitenskapelige ansatte som direkte og regelmessig gir bidrag til utviklingen, organiseringen og gjennomføringen av et studietilbud.
Fagmiljøene sikrer utdanning av høy kvalitet gjennom forsknings- og kunnskapsbasert undervisning og øvrige læringsaktiviteter. Kontakt med andre nasjonale og internasjonale fag- og forskningsmiljøer ivaretas og synliggjøres, og samtidig bidrar fagmiljøene til faglig utvikling gjennom forsknings- og utviklingsarbeid. For å sikre gode fagmiljø, arbeides det kontinuerlig med kunnskapsgrunnlaget hvor studentene inkluderes aktivt i fagmiljøet og i forskning.
Programdesign og -ledelse
Dette kvalitetsområdet handler om kvalitet på utvikling og design av studieplaner og emnebeskrivelser, og om hvordan sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter og undervisnings- og vurderingsformer anvendes for å skape gode læringsbaner for studentene. Det handler også om hvordan utdanningsfaglig ledelse gjennomføres og utvikles i institusjonen, om at beskrivelsene av læringsutbytte er i samspill med samfunns- og arbeidsliv nasjonalt og internasjonalt samtidig som kravene i NKR og annet relevant regelverk for utdanningene innfris, og at dette arbeidet er forankret i fagmiljøene.
Et godt programdesign er sikret ved at læringsutbyttebeskrivelsene er relevante for samfunn og arbeidsliv, studietilbudene evalueres jevnlig, er godt organisert og tar høyde for hvordan tidligere utdanning kan innpasses. Alle gradsstudier skal ha et mobilitetsvindu.
Inntak og startkompetanse
Dette kvalitetsområdet omfatter kvalitetssikring av rekruttering (markedsføring, informasjon og veiledning), ønsket startkompetanse (forkunnskaper og forutsetninger), opptak og mottak av nye studenter, integrering i studiemiljøet gjennom en god studiestart, og å tilrettelegge for at studentene etablerer gode læringsmetoder og -vaner.
Læringsaktiviteter og utdanningsfaglig kompetanse
Læringsaktiviteter og utdanningsfaglig kompetanse viser til studentenes læringsbane som skapes i samspill mellom studenter, fagansatte, støttetjenester, arbeidslivet, fag- og yrkesorganisasjoner og samfunnet for øvrig. Høy kvalitet i undervisning og på læringsaktiviteter sikrer gode læringsbaner for studentene.
Viktige stikkord er pedagogisk kvalitet og variasjon på læringsaktiviteter, samfunnsrelevans, praksis som læringsarena, utvikling av gode læringsstrategier, pedagogisk utviklingskultur, delekultur, integrering av internasjonale studenter -og innarbeidet evalueringskultur.
Læringsmiljø
Dette kvalitetsområdet omfatter alle faktorer som påvirker studentenes læringsmiljø og muligheter for å sosialiseres inn i et lokalt og internasjonalt fagmiljø, som har betydning for trivsel, fysisk og psykisk helse og læring i studiesituasjonen. Internasjonalisering, studentvelferd, studentinvolvering, organisatoriske forhold, bibliotek, tilgang på utstyr, rom- og fasiliteter, universell utforming, IKT-tilgang og studieadministrative funksjoner er eksempler på dette.
Alle kvalitetsområdene er viktige for læringsmiljøet. For eksempel, programdesign og -ledelse, samt utdanningsfaglig kompetanse og forskning og utviklingsarbeid om undervisning og læring frembringer viktig kunnskap om hvordan vi skaper et best mulig læringsmiljø. Startkompetanse og mottaket av studenter er også viktig for det psykososiale miljøet og viktig for å forhindre frafall.
Resultatkvalitet
Resultatkvalitet handler om at studentene oppnår læringsutbytte som er fastsatt i studieplanen, gjennomstrømning, eksamensresultater og hvor relevant kompetansen er for det yrket de skal inn i.
Viktige forhold er også kvalitetssikring av karaktersetting, samt de ikke-kvantitative kvalitetsaspektene som studentenes opplevde læringsutbytte og modnings- og dannelsesprosesser.
Samfunn og arbeidsliv
Dette kvalitetsområdet omfatter fagmiljøenes samarbeid med praksisfeltet, alumni-nettverk og samarbeid med arbeidslivet både regionalt og nasjonalt.
VIDs studietilbud og studentenes læringsutbytte er relevant for samfunn og arbeidsliv, videreutvikles i dialog med relevante aktører derfra. VIDs utdanninger tilstreber å gi studentene gode muligheter for praksisopphold i sine utdanningsløp. Høgskolen sørger for egnede fora med arbeidslivet for å høyne studienes kvalitet, relevans og fleksibilitet.
Styringskvalitet
Styringskvalitet omfatter høgskolens evne til å kvalitetssikre og kvalitetsutvikle virksomheten, eksempelvis gjennom beslutningsprosesser, informasjonsflyt, evalueringssystemet og forbedrings- og avvikssystem. Høgskolens kvalitetsarbeid er forankret i strategi- og virksomhetsplaner.
Kvalitets- og årsrapporter brukes til å analysere ulike kvalitetsindikatorer, vurdere måltall som er satt og resultater som er oppnådd. Høgskolens styre og ledelse fremmer, i tråd med studietilsynsforskriften, en kvalitetskultur blant ansatte og studenter.