Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Roller og ansvar i kvalitetsarbeidet

For å sikre og utvikle høy kvalitet i utdanningene og et godt læringsmiljø, må alle i organisasjonen bidra. Det er ønskelig at utfordringer løses på lavest mulig nivå i organisasjonen.

Ansvar og roller er plassert på alle nivåer i høgskolen fra høgskolestyre til student. Beskrivelsen av ansvar og oppgaver under omhandler kun de oppgavene som er relevante for kvalitetsarbeidet.

Kvalitetsarbeidet skjer på emne-, program-, portefølje- og institusjonsnivå. Kvalitetssystemet er likt for hele høgskolen, men den kan tilpasses til de forskjellige programmenes og fakultetenes egenart. Følgende definerte roller inngår i kvalitetssystemet:

Institusjonsnivå

Høgskolestyret

Høgskolestyret har det overordnede ansvaret for kvalitetsarbeidet ved høgskolen, og har ansvar for at høgskolen har et tilfredsstillende og oppdatert kvalitetssystem. Styret skal

  • behandle kvalitetsrapporten inkludert tiltaksplan
  • etablere studietilbud som har et omfang på mer enn 60 studiepoeng (vedtak om å etablere et studietilbud forutsetter at studietilbudet er akkreditert av Utdanningsutvalget)
  • påse at budsjettmessige prioriteringer og øvrige beslutninger legger til rette for god kvalitet i studiene
  • behandle og fatte vedtak i saker om etablering og avvikling av studieprogrammer over 60 studiepoeng

Rektor

Rektor har det daglige ansvaret for kvalitetsarbeidet ved høgskolen og gir overordnede føringer for arbeidet med Fakultets-/avdelingsnivåutvikling og utdanningskvalitet. Rektor

  • har ansvar for å legge til rette for god medvirkning mellom studenter, ansatte og ledelsen ved høgskolen
  • behandler og fatter vedtak i saker om etablering og avvikling av studieprogrammer opp til og med 60 studiepoeng
  • har ansvar for å stimulere til god kvalitetskultur

Prorektor for utdanning

Prorektor for utdanning har et delegert ansvar for å sikre og utvikle studiekvaliteten og sørge for at det systematiske kvalitetsarbeidet til enhver tid tilfredsstiller gjeldende krav. Prorektor for utdanning skal

  • forvalte VIDs systematiske arbeid med utdanningskvalitet og studieFakultets-/avdelingsnivån
  • påse at mål, tiltak og retningslinjer for kvalitetsarbeidet følges opp
  • vurdere forslag om kvalitetsforbedringer og beslutte tiltak
  • påse at de som er ansvarlige for at tiltak gjennomføres ivaretar sitt ansvar
  • legge fram høgskolens kvalitetsrapport for høgskolestyret
  • lede utdanningsutvalget
  • lede læringsmiljøutvalget annethvert år og ha en rolle som nestleder annethvert år
  • fremme en kultur for samhandling med arbeidsliv og bidra til innovasjon
  • bidra til at kvalitetskultur vedlikeholdes og utvikles i høgskolen
  • sørge for at nye dekaner og senterledere får opplæring i kvalitetssystemet

Fakultets-/avdelingsnivå

Dekan/prorektor for forskning

Dekanene/prorektor for forskning er ansvarlige for at kvalitetsarbeidet gjennomføres og dokumenteres etter kravene. Dekanene/prorektor for forskning har ansvar for at instituttene, sentrene og programområdene har tilstrekkelig ressurstildeling. De er også ansvarlige for personalets kompetansesammensetning og personalledelse, og har ansvar for at en samlet kvalitetsrapport for fakultetet/avdelingen utarbeides. Dekanene/prorektor for forskning skal

  • følge opp evalueringsresultater, vedtatte tiltak og føringer fra høgskolestyret om kvalitetsforbedringer
  • synliggjøre kvalitetstiltak i handlingsplaner og budsjetter
  • bidra til at kvalitetskultur vedlikeholdes og utvikles ved fakultetene / Avdeling for forskning
  • sørge for at ansatte og nyansatte får opplæring i kvalitetssystemet

Prodekan for utdanning

Der fakultetene har en prodekan for utdanning, har vedkommende spesielt ansvar for fakultetets arbeid med utdanningskvalitet og utvikling av studieFakultets-/avdelingsnivån.

Prodekanene for utdanning skal

  • følge opp kvalitetsarbeidet som framkommer av program- og emneevalueringer, og holde oversikt over organisering av studieprogrammene, kvalitetstiltakene, samt fremme utdanningspedagogisk utvikling på fakultetene
  • sikre kvaliteten i fakultetenes arbeid og saksdokumenter som behandles i Utdanningsutvalget

Der man ikke har Prodekan for utdanning, er dekanen ansvarlig for å ivareta disse oppgavene.

Instituttleder

Instituttledere er ansvarlige for at kvalitetsarbeidet gjennomføres og dokumenteres etter kravene på instituttet. De skal

  • følge opp evalueringsresultater, vedtatte tiltak og føringer fra høgskolestyret om kvalitetsforbedringer i sin enhet
  • skal synliggjøre kvalitetstiltak i handlingsplaner og budsjetter, og har ansvar for at programansvarlige får relevant informasjon av betydning for kvalitetsarbeidet og tilstrekkelig ressurstildeling
  • bidra til utvikling av en felles kvalitetskultur og at denne vedlikeholdes
  • sørge for at ansatte og nyansatte får opplæring i kvalitetssystemet

Der man ikke har instituttleder er dekanen ansvarlig for å ivareta disse oppgavene.

Studieprogramnivå

Studieprogramansvarlig

Studieprogramansvarlig har det faglige ansvaret og skal sørge for tydelig og god faglig ledelse i et studietilbud. Alle programmer skal ha en navngitt studieprogramansvarlig. En studieprogramansvarlig kan være ansvarlig for flere studieprogrammer. Studieprogramansvarlig kan delegere oppgaver, men ikke ansvar. Studieprogramansvarlig skal

  • løpende utvikle kvaliteten i hele studieprogrammet, inklusiv praksisstudier og internasjonalisering, og delta i fora der studieprogrammets kvalitet drøftes
  • følge opp foreslåtte kvalitetsforbedringer
  • initiere og koordinere studieprogramrevisjoner
  • skrive årlig kvalitetsrapport for studietilbudet
  • ha ansvar for igangsetting og gjennomføring av periodisk evaluering av studietilbudet, samt studentevalueringer i henhold til gjeldende retningslinjer og årshjul
  • ha ansvar for forhåndsgodkjenning av emner/læringsavtaler som skal innpasses i studieprogrammet
  • bidra til utvikling av en felles kvalitetskultur i programmet og at denne vedlikeholdes

Studieprogramansvarlig kan delegere oppgaver til én eller flere studieprogramkoordinatorer, i tråd med de behovene som de konkrete programmene og fakultetene har.

Emnenivå

Emneansvarlig

Emneansvarlig har det faglige og pedagogiske ansvaret for emnet, utviklingen av kvaliteten og dokumentasjon av kvalitetsarbeidet. Emneansvarlig har ansvar for å utvikle emnet som helhet, og skal sørge for at det er en sammenheng mellom innhold, læringsaktiviteter og vurderingsformer som bidrar til at studentene oppnår læringsutbyttet. Alle emner skal ha en navngitt emneansvarlig. Emneansvarlig skal

  • gjennomføre emneevalueringer
  • skrive emnerapport eller emnenotat etter gjennomført emne i tråd med retningslinjer for evalueringer
  • samarbeide med studieprogramansvarlig om studieprogramforbedringer og revisjon
  • ha medansvar for å styrke og utvikle den internasjonale dimensjonen ved emnet

På store emner med mange studenter kan emneansvarlig delegere oppgaver og fordele arbeidet til en eller flere emnekoordinatorer.

Der emneansvarlig ikke leverer all undervisningen selv, men har en eller flere vitenskapelige ansatte med seg til å undervise i et emne, betegnes disse vitenskapelige ansatte som undervisere. Ellers er emneansvarlig også underviser.

Underviser

Undervisere har ansvar for å tilby undervisning for studentene i tråd med emneansvarliges planer, og arbeide etter høgskolens rutiner og retningslinjer. De har også ansvar for å reflektere over eget arbeid og etterspørre veiledning: Kollegaveiledning og medarbeidersamtaler er aktuelle fora for dette. Undervisere

  • er medansvarlige for å gjennomføre evalueringer og delta i utvalg og fora der kvalitetsutfordringer drøftes og nødvendige tiltak på dette nivået iverksettes
  • er medansvarlige for utvikling og oppdatering av utdanningen i samarbeid med andre fagansvarlige
  • har ansvar for å kjenne til det systematiske kvalitetsarbeidet og bruke avviks- og forbedringssystemet aktivt

Student

Studentene er viktige partnere i kvalitetsarbeidet, og deres vurderinger er verdifulle for å utvikle god studiekvalitet. Studenter på alle nivåer i utdanningsløpet er representert med stemmerett i høgskolens råd og utvalg. VID har også egne organer som er studentenes egne fora for å fremme saker, som for eksempel VID Studentorganisasjon (VSO). Studentene

  • har et medansvar i å utvikle god studiekvalitet
  • har ansvar for å delta aktivt i egen utdanning gjennom en læringsprosess som fremmer dannelse, refleksjon, kritisk tenkning, selvstendighet og innovasjonskraft
  • skal gjennom avvik- og forbedringssystemet, evalueringssystemet og deltakelse i råd og utvalg, være med på å påvirke studiekvaliteten og si ifra om forhold som ikke fungerer i studiet
  • skal medvirke i utforming, gjennomføring og tolkning av evalueringsresultater