Retningslinjer for praksisstudier - bachelor i ergoterapi
1 Praksisstudier ved bachelorutdanning i ergoterapi
Bachelor i ergoterapi ved VID Vitenskapelige Høgskole er satt sammen av 15 emner (se tabell 1). Praksisstudier utgjør 50 av 180 studiepoeng og dekker World Federation of Occupational Therapists (WFOTs) krav om minimum 1000 timer praksisstudier, samt kravene i Forskrift om nasjonal retningslinje for ergoterapeututdanning.
Praksisstudiene er en viktig arena for å praktisere og lære ergoterapi gjennom erfaring, og for å styrke studentenes profesjonsidentitet. Gjennom praksisstudiene skal studentene lære å planlegge, gjennomføre og evaluere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse. Dette innebefatter tverrprofesjonell, personsentrert praksis i kommune- og spesialisthelsetjeneste og på andre arenaer der ergoterapeuter arbeider. I tillegg til tradisjonelle praksisarenaer, er det praksisstudier knyttet til enkelt emner innenfor barn og unge og arbeidshelse. Begge disse praksisstudiene har et helsefremmende perspektiv.
Vurdering i praksis tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, mål og plan og den formative vurderingen. Den formative vurderingen, det vil si vurderingen av studentens kunnskap, ferdigheter, kompetanse og skikkethet som gjøres underveis i praksisperioden, oppsummeres ved halvtid og heltid.
Ergoterapeututdanningen har praksisavtaler med en rekke kommuner og institusjoner. I tillegg til Rogaland fylke benyttes praksisplasser i Agder, deler av Vestfold og Telemark, og østlige deler av Viken fylke. Studentene må derfor være innstilt på å reise til et annet fylke i praksisperiodene ved utdanningen.
Dette dokumentet er en utvidet emnebeskrivelse for Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse del 2 og del 3 (BAERG2020 og BAERG3040) med nyttig informasjon vedrørende praksis til både studenter og praksisveiledere. I praksisemnet Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse del 1 har fokuset vært på aktivitetsanalyse og aktivitetsobservasjon som metode. I emnet Aktivitet og deltakelse for barn og unge - Habiliterende og helsefremmende arbeid har fokuset vært på helsefremmende arbeid med barn og unge. Studentene har lært hvordan de kan bruke aktivitet i gruppe som helsefremmende tiltak. Ved inngangen til praksisemnet Ergotergoterapeutisk profesjonsutøvelse del 2, har studentene derfor grunnleggende kunnskap om aktivitetsanalyse og tilpassing av aktivitet. I emnet Deltakelse i arbeidslivet – Helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende arbeid deltar studentene i et praksisprosjekt, med fokus på ergonomi og tilrettelegging av arbeidsplass. Ved inngangen til praksisemnet Ergotergoterapeutisk profesjonsutøvelse del 3, skal studentene i økende grad kunne utføre selvstendige arbeidsoppgaver, utvise faglig skjønn og ha kunnskapsbaserte begrunnelser for sine valg.
Tabell 1: Oversikt over studiet fordelt på år og emner.
1.studieår | |||
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester |
BAERG1010 | Introduksjon til ergoterapi – Kunnskapsgrunnlag og dannelse | 15 | Høst |
BAERG1020 | Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 1 | 05 | Høst |
BAERG1030 | Menneskets forutsetninger for aktivitet – Funksjonell anatomi og utviklingspsykologi | 10 | Høst |
BAERG1040 | Aktivitet og mestring i hverdagslivet – Behandlende og rehabiliterende arbeid innen somatisk helse | 10 | Vår |
BAERG1050 | Aktivitet og deltakelse for barn og unge – Habiliterende og helsefremmende arbeid | 15 | Vår |
BAERG1060 | Livssyns, verdier og relasjoner i profesjonell praksis | 05 | Vår |
2.studieår | |||
BAERG2010 | Inkluderende omgivelser – Tilrettelegging og teknologi | 05 | Høst |
BAERG2020 | Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 2 | 15 | Høst |
BAERG2030 | Deltakelse i hverdagslivet – Behandlende og rehabiliterende arbeid innen psykisk helse | 10 | Høst |
BAERG2040 | Deltakelse og tilhørighet – Rehabiliterende og vedlikeholdende arbeid ved komplekse behov | 15 | Vår |
BAERG2050 | Deltakelse i arbeidslivet – Helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende arbeid | 15 | Vår |
3.studieår | |||
BAERG3010 | Medborgerskap og folkehelse – Innovasjon, ledelse, helsefremmende og forebyggende arbeid | 20 | Høst |
BAERG3020 | Fagutvikling for et bærekraftig samfunn, del 1 - Prosjektskissen | 05 | Høst |
BAERG3030 | Fagutvikling for et bærekraftig samfunn, del 2 - Bacheloroppgaven | 15 | Vår |
BAERG3040 | Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 3 | 20 | Vår |
2 Kunnskapsbasert praksis (KBP)
Å arbeide kunnskapsbasert innebærer å hente kunnskap fra ulike kilder for å få et best mulig beslutningsgrunnlag for de faglige valgene og vurderingene som gjøres1.
I praksisperiodene skal studenten utvikle en kunnskapsbasert tilnærming gjennom å lære å innhente og vurdere både erfaringsbasert, brukerbasert og forskningsbasert kunnskap, for å finne og begrunne beste intervensjon i ergoterapeutisk praksis. Studenten forventes gradvis å ta økt ansvar for selvstendig arbeid.
For å ivareta en progresjon bygger forventet læringsutbytte for hver praksisperiode videre på læring fra tidligere praksis og på gjennomgåtte emner i utdanningen.

3 Ulike praksisformer
I Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse del 2 og del 3 vil studentene møte tre ulike former for praksis. Ordinær praksis er den mest vanlige formen og alle studentene forventes å ha minst en slik periode. I tillegg vil noen studenter ha mulighet for å gjennomføre en prosjektpraksis eller å ta en praksisperiode i utlandet.
4. Ansvarsfordeling i praksis
For hver praksisperiode vil det bli utarbeidet en sjekkliste med viktige gjøremål og frister for perioden. Studenten har ansvar for å følge opp punktene på listen, men punktene bør også være kjent for praksisveileder.
5 Praksisperioden
6 Obligatorisk studentarbeid
Obligatorisk studentarbeid | |
| Godkjent Godkjent |
Praksisvurdering | |
| Samlet vurdering: Bestått /ikke bestått* |
*Praksis innstilles til bestått/ikke bestått av praksisveileder og vurderes til bestått/ikke bestått av studieleder. Praksisgjennomføringen må være bestått for at praksisoppgaven skal bli vurdert.
7 Vurdering i praksis
Vurdering av studentens læreprosess skjer underveis i praksis og vektlegger studentens skikkethet, evne til samarbeid, samhandling, personlig og faglig utvikling, samt studentens oppfyllelse av formelle krav. Prosessvurderingen underveis er en naturlig del av faglig praksisveiledning.
Vedlegg – Hvem gjør hva?
Vedlegg 1) Forberedende refleksjonsnotat
Student leverer et skriftlig refleksjonsnotat elektronisk før praksis.
Vedlegg 2) Mål og plan for læringsutbytter
Student leverer skriftlig læringsutbytter utdypet i en plan for praksis elektronisk innen to uker fra praksisstart.
Vedlegg 3) Loggføring av kunnskapsbasert praksis - vedlegg til praksisoppgaven
Student loggfører eget arbeid med kunnskapsinnhenting i praksis.
Vedlegg 4) Tilstedeværelse
Fylles ut av student og praksisveileder. Student og praksisveileder signerer. Leveres elektronisk av student ved praksisslutt.
Vedlegg 5) Veiledningstimer
Fylles ut av student i samarbeid med praksisveileder. Student og praksisveileder signerer. Dokumentasjon oppbevares av student.
Vedlegg 6) Skjema for vurdering av student
Praksisveileder fyller ut vurderingsskjema (student kommenterer v/sluttvurdering), praksisveileder og student signerer. Skjema for midtvurdering og sluttvurdering leveres elektronisk av student.
6 A) Stikkordskjema for vurdering av student
6 B) Midtvurdering
6 C) Sluttvurdering
Vedlegg 7) Samtykkeerklæring til praksisoppgave
Student har ansvar for at samtykkeerklæring signeres av aktuell person som anonymiseres i praksisoppgaven. Skjema skal være kjent for praksisveileder og oppbevares på praksissted.
Vedlegg 8) Bekreftelse på gjennomført praksisstudium
Valgfritt (skal ikke leveres til høgskolen). Student og praksisveileder signerer.