Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.
Headerbilde

Økt kvalitet, mer mobilitet

Prosjektet «Økt kvalitet, mer mobilitet» er et prosjekt som sikter mot en vesentlig økning av mobilitet i profesjonsutdanningene vernepleie, ergoterapi, sosialt arbeid og sykepleie, i VID vitenskapelig høyskole. Prosjektet tar utgangspunkt i behovet for å plassere bevissthet om mobilitet som et kvalitetsfremmende element i høyskolens profesjonsutdanninger, som det riktige utgangspunktet for økning av mobilitet.

Prosjektsammendrag

VID vitenskapelige høyskole tilbyr fire profesjonsutdanninger, hhv. sosialt arbeid, sykepleie, vernepleie og ergoterapi. Det har vist seg å være krevende å utvikle tilfredsstillende mobilitetstilbud til studentene på disse utdanningene. Årsakene er sammensatte og handler både om strukturelle og kulturelle forhold i VID. Samtidig står internasjonalisering på agendaen i VID's strategiplan for 2018-2028,og høyskolens styre ønsker økt mobilitet. Det er derfor nødvendig for VID å jobbe fram en bedre modell for mobilitet knyttet til profesjonsutdanningene.

Mobiliteten i rammeplanstyrte profesjonsutdanninger i Norge er generelt lavere enn ved andre studier. Det gjelder også i VID. Mer enn 80 % av utenlandsoppholdene i VID er variasjoner av praksismobilitet (studieturer, prosjektstudier, og obligatorisk praksis) av kortere varighet enn 3 måneder, primært til det globale sør, mens mobilitet i form av utveksling representerer mindre 20 % av VID’s studentmobilitet. Det er et mål å få flere studenter på korte utenlandsopphold over mot lengre utenlandsopphold, samt å økemobiliteten totalt sett, og det er et mål å få opp andelen studenter på utveksling i Erasmus+ programmet.

Prosjektbeskrivelse

Prosjektet er delt inn i fire tematiske arbeidspakker:

Arbeidspakke 1, Kvalitet, innebærer årlig utvikling av gode mobilitetsavtaler med emnepakker forsemestermobilitet og avtaler om Blended-mobility inkludert bruk av COIL metodikk i samarbeidet, samt utvikling av VID’s kvalitetssystem til å ta opp i seg parameter knyttet til mobilitet.

Framdrift:

  • Alle profesjonsutdanningene har fått etablert nye partneravtaler gjennom besøk til andre høyere utdanningsinstitusjoner i Europa, og det er knyttet nye kontakter utenfor Europa gjennom deltakelse på EAIE-konferansen, der internasjonale koordinatorer i fakultetene deltok sammen med rådgivere fra seksjon for internasjonalisering.
  • Det er jobbet fram emnepakker med partnere, og prosessen med å publisere disse er i gang.
  • Det er lagt planer for utvikling av BIP'er i alle profesjonsutdanningene og flere konsortier er avtalt. Det er også gjennomført BIP-er i alle profesjonsutdanningene.
  • VID har bidratt i et nasjonalt forum for bruk av COIL i utdanningene, og har gått inn i et HK-dir finansiert prosjekt om COIL som metode, sammen med AAC&U VE/COIL Institute i New York. Resultatene fra det prosjektet mates inn i dette og gir underlag for utvikling av kurset "Introduction to Virtual Exchange," i arbeidspakke 2, og bidrar til revisjonen av kvalitetssystemet ved å ta høyde for læringsutbytter knyttet til internasjonalisering i digitalt utdanningssamarbeid (COIL).
  • Det er laget en plan for revisjon av kvalitetssystemet, for å møte studielederes behov for informasjon i vurderingen av kvaliteten i mobilitet og effekten av internasjonale avtaler. Denne er utvidet til å inkludere en ny rutine for dokumentasjon av faglige vurderinger knyttet til fritak for emner, på bakgrunn av studiepoeng fra utlandet.

Arbeidspakke 2, Kompetanse, innebærer utvikling av to e-læringskurs rettet mot ansatte, der det ene kurset fokuserer på internasjonalisering på studieplan-nivå, og er rettet mot studieledere, mens det andre kurset fokuserer på digitalisering og internasjonalisering, og er rettet mot alle ansatte med undervisningsansvar. Arbeidspakken jobber også for økt kompetanse hos studentene gjennom utvikling av et veilednings- og oppfølgingsprogram for studenter på utenlandsopphold, i samarbeid med NMS Exchange.

Framdrift:

  • E-læringskurs for ansatte om internasjonalisering ble pilotert med gode tilbakemeldinger høsten 2022. Det ble noe justert, og deretter rullet ut som del av VID-akademiet for alle studieledere i VID, våren 2023. Det ble også åpnet for vitenskapelig ansatte som er internasjonale koordinatorer.
  • E-læringskurset "Introduction to Virtual Exchange" var planlagt ferdigstilt høsten 2022. Det skal gjøres tilgjengelig i Canvas for å gjøre det enkelt for vitenskapelig ansatte å dele det med internasjonale kolleger man planlegger digitalt samarbeid med (BIP, COIL). Kurset har imidlertid fått revidert framdriftsplan for å hente ut læring fra et annet prosjekt, også finansiert av HK-dir, om bruk av COIL. Resultater fra COIL-prosjektet vil trekkes inn e-læringskurset "Introduction to Virtual Exchange," som vil bli ferdigstilt høsten 2023.
  • Utviklingen av veilednings- og oppfølgingsprogrammet for studenter har hatt en gjennomkjøring i Fakultet for helse, har fått en første evaluering, og blir revidert i samarbeid med NMS Exchange. Fra 2023 skal også Fakultet for sosiale studier ta programmet i bruk, og vil bygge videre på det med en debriefingsmodul, som også de øvrige fakultetene kan bruke.

Arbeidspakke 3, Promotering, innebærer utvikling av to promoteringsfilmer og en rutine for bruke av Instagram-takeovers for studenter som er på utenlandsopphold.

Framdrift:

  • Justert i 2022: Etter råd fra markedsføringsavdelingen er de planlagte to promoteringsfilmene som skulle rettes mot konkrete studieprogram, erstattet med en promoteringsfilm, som til gjengjeld skal være mer generell og ha større fokus på kultur og opplevelser under utvekslingsoppholdet. Filmen produseres i løpet av høsten 2022. Anskaffelse av promoteringsmateriale som roll-ups, posters, og enkelte rekvisitter, til bruk under promoteringsaktiviteter på campusene, er under planlegging.
  • Det har vært gjennomført flere Instagram take-overs hittil, med god respons fra studenter, og god synlighet utover VIDs studentmasse.

Arbeidspakke 4, Bærekraftig administrasjon av mobilitet vil teste ut hvordan utdanningsplanen i FS kan brukes for å synliggjøre mobilitetsvindu for alle studenter, samt teste ut muligheten for å kombinerebruk av en robot med en tredjeparts-løsning for administrasjon av mobilitet, for å få en rasjonell administrasjon av mobilitet.

Framdrift:

  • De norske BOTT-institusjonene besluttet i 2022 å gå til innkjøp av en tredjepartsløsning for mobilitet og arbeide for en integrasjonsløsning med FS. Da integrasjon er mer effektivt med tanke på administrasjon av mobilitet, ble planen om utvikling av en robot skrinlagt til fordel for å bruke samme løsning som den norske sektoren velger. Mobility Online ble valgt, og BOTT-institusjonene innledet et samarbeid med SIKT for å få til en integrasjonsløsning mellom Mobility Online og FS.
  • I 2022/2023 gikk VID inn i det SIKT-drevne prosjektet for utvikling av integrasjonsløsning mellom Mobility Online og FS, sammen med HVL og NTNU. API-er for integrasjonen skal utvikles høsten 2023. VID vil videreutvikle eget brukergrensesnitt for studenter og ansatte i Mobility Online basert på forenklingene som kommer ut av integrasjonen. Dette vil foregå vinteren 2023 og våren 2024.
  • Prosjektet har falt ned på bruk av "veivalg" i FS, som beste virkemiddel for å synliggjøre mobilitetsvindu i utdanningsplaner, og fremme at studentene tar aktivt stilling til om de ønsker/ikke ønsker mobilitet i løpet av utdanningen.
  • Bruk av veivalg i en pilot for bachelor i ergoterapi startet for kullet som ble tatt opp høsten 2023. Veivalg skal også trekkes inn i prosjektet "Min Side" for studenter. Dette skal utvikles høsten 2023.

Arbeidspakkene 2-4 gjennomføres hovedsakelig i første halvdel av prosjektet, for å støtte utviklingen av mobilitet i andre halvdel av prosjektet.

Prosjektmål og forventede resultater

Formålet er å få opp andelen utreisende studenter i profesjonsutdanningene vernepleie, ergoterapi,sosialt arbeid og sykepleie i VID, samt etablere en kultur for mobilitet, som er knyttet til forståelsen av at mobilitet spiller en rolle for kvalitet i utdanningen, i fagmiljøene. Det er også et mål å utvikle en administrativ plattform for mobilitet, som på sikt gir grunnlag for vesentlig økning av mobilitet, uten at detkreves tilsvarende, vesentlig, økning av administrative ressurser for å støtte opp under mobiliteten.

For å oppnå dette vil prosjektet innen prosjektperiodens utløp:

  • Etablere minimum fire velfungerende pakkeløsninger for semestermobilitet (forhåndsbestemte praksis-og emnekombinasjoner hos en partner) for vernepleie, ergoterapi og sosialt arbeid, og mellom fire og seks for sykepleie
  • Etablere minimum fire velfungerende programmer for Blended Mobility / COIL-samarbeid for vernepleie, ergoterapi, sosialt arbeid, og mellom fire og seks for sykepleie
  • Utvikle VID's kvalitetssystem til å ta inn i seg parametere knyttet til mobilitet, som studieprogrammene skal rapportere på årlig
  • Utvikle ansattes kompetanse knyttet til internasjonalisering, gjennom et e-læringskurs om internasjonalisering i studieplaner, som skal gjøres obligatoriske for nye studieledere
  • Utvikle ansattes kompetanse knyttet til internasjonalisering, gjennom et e-læringskurs om digitalisering og internasjonalisering, for ansatte med undervisningsoppgaver
  • Utvikle to promoteringsfilmer for mobilitet rettet mot studenter, og en rutine for bruk av instagram-takeovers for studenter på utenlandsopphold
  • Konseptualisere og teste ut aktiv avmelding fra mobilitet i bachelor i sosialt arbeid, som en pilot
  • Konseptualisere og teste ut en robot for overføring av studentdata knyttet til mobilitet, fra tredjeparts-systemet Mobility Online, til FS, og omvendt

VID forventer at disse elementene til sammen vil gi en tydelig økning av studentmobilitet istudieprogrammene vernepleie, ergoterapi, sosialt arbeid, og sykepleie innen utgangen av 2025, og at fagmiljøene knyttet til disse programmene vil ha en positiv holdning til mobilitet som et kvalitetsgivendeelement i utdanningen.

Organisering

Ressurser, kompetanse, rolledeling og samarbeid

Prosjektet er organisert i en sentral prosjektgruppe/arbeidsgruppe, der alle prosjektdeltakerne sitter. Seks av prosjektdeltakerne i arbeidspakke 1.2: "Kvalitetssikre mobilitet i profesjonsutdanningene",har ansvar for oppfølging og framdrift i arbeidspakken innenfor hvert sitt studieprogram. Dette er de internasjonale koordinatorene på studieprogrammene, også kalt kjernegruppe.

Prosjektgruppen i sin helhet møtes to ganger i semesteret i 2022 for å sjekke ut framdrift, ta oversikt over mulige utfordringer/problemområder og diskutere mulige løsninger på slike. I 2023 planlegges det et møte i semesteret for prosjektgruppen som helhet, og fra 2024 møtes den større prosjektgruppen engang årlig. Kjernegruppen vil møtes minimum en gang per semester for å dele utfordringer og muligheter rundt arbeidet med research av nye partnere og planlegging av partnerbesøk. Dette møtet gjøres til endel av møtet for prosjektgruppen i sin helhet, når det er mulig. Siden alle studieprogrammene i prosjektet tilhører helse- og sosialsektoren vil det ofte være aktuelt å finne mobilitetsmuligheter for mer enn ett studieprogram, hos en partner.

En referansegruppe består av en studieleder fra sykepleie, en studieleder fra sosialt arbeid, og en studieleder fra vernepleie og en fra ergoterapi. Referansegruppens oppgave løses hovedsakelig i løpet av 2022, da arbeidet med utvikling av kvalitetssystem, e-læringskurs og promoteringsmateriale drives fram uten aktiv deltakelse fra fakultet/studieprogram, og trenger justeringer fra referansegruppens deltakere for å sikre kvalitet i leveransen.

Strategisk forankring

Internasjonalisering er på agendaen i VID's strategiplan for 2018-2028. Strategiplanen er langsiktig og suppleres av en to-årig virksomhetsplan, der styret legger føringer for prioriteringer som høyskolens enheter skal følge opp. For perioden 2020/2021 har styret blant annet prioritert internasjonalisering. Økt internasjonalisering og mobilitet i VID's samlede studie- og forskningsportefølje er beskrevet som et høyskoleovergripende tiltak i perioden, og det sies eksplisitt at forventning til utveksling i normale studieløp skal bygges inn både på bachelor- master- og ph.d. nivå. Styret har også satt resultatmål for VID, blant annet når det gjelder mobilitet. På grunn av Covid-pandemien valgte VID å kansellere all mobilitet utenfor Europa fra høsten 2020 til og med høsten 2021. Da ca 80 % av all mobilitet i VID er praksismobilitet i land utenfor Europa har pandemien resultert i dramatisk nedgang i mobiliteten. Det forventes at det kan åpnes for alle typer mobilitet fra våren 2022, og høyskolen planlegger nå for hvordan aktiviteten skal kunne gjenopptas på en måte som gir forutsigbarhet, møter styrets mål for mobilitet, og møter Kunnskapsdepartementets langsiktige ambisjoner for mobilitet. VID's styre har signalisert at internasjonalisering fortsatt skal stå høyt på agendaen også etter 2021. VID har derfor nedsatt en arbeidsgruppe for en strategi for internasjonalisering, som skal presenteres for styret i løpet av høsten 2021. Mobilitet vil være en del av denne strategien.

Prosjektleder

 

  • Inger Marie Hognestad

    Inger Marie Hognestad

Prosjektgruppe

 

  • Steffen Suur Nuuja

    Steffen Suur Nuuja

  • Hans Martin Kunnikoff

    • høgskolelektor

  • Christine Grave Meyer

    Christine Grave Meyer

  • Iren Borgen

    • førsteamanuensis

  • Hanne Line Wærness

    Hanne Line Wærness

  • Ave Sazko

    Ave Sazko

    • seniorrådgiver

  • Linda Novak

    Linda Novak

  • Ulrik Thomsen

    Ulrik Thomsen

  • Siri Bolstad