Fem studenter på master i barnevernsarbeid ved VID

Barnevernsarbeid

Master | Heltid | 2 år

Fem studenter på master i barnevernsarbeid ved VID

Er du sosionom, barnevernspedagog, vernepleier eller har lang erfaring fra barnevernets praksisfelt? Master i barnevernsarbeid er orientert om arbeid i barneverntjenesten, barnevernsinstitusjon og andre områder der sosialarbeidere møter barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.

Studiet fyller kompetansekravet for arbeid i barnevernet fra 2031.
TIlbys også som deltid

Om studiet

  • Søknadstart 1. februar 2024
    Søknadsfrist 1. juni 2024
    Oppstart 19. august 2024
    Studiepoeng 120
    Støttes av lånekassen Ja
    Studiets lengde 2 år
    Undervisningsspråk
    Pris
    • Semesteravgift NOK 690
    • Kopiavgift/studentråd NOK 320
    • Studieavgift NOK 10900
    • Administrasjonsgebyr NOK 39
    • Totalt per semester NOK 11949
    Opptakskrav og poeng

    Opptakskrav Oslo

    Fullført 3-årig bachelorutdanning, som gir yrkestittel sosionom, vernepleier eller barnevernspedagog, 180 studiepoeng.

    I tillegg kan søkere med annen helse, pedagogisk, psykologisk eller samfunnsvitenskapelig utdanning og minimum to års relevant erfaring tas opp etter individuell vurdering. Det må da dokumenteres minimum to års relevant erfaring fra arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner etter endt utdannelse. I den individuelle vurderingen vil relevant praksis og omfang av relevante fag/emner i fagkretsen legges til grunn. Jf. § 3 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 krav til mastergrad.

    Opptak og rangering skjer i henhold til forskrift 12. desember 2016 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole.

    Du har også mulighet til å søke på grunnlag av realkompetanse.

    Dokumentasjonskrav

    Du skal laste opp

    • Vitnemål fra bachelorgrad

    Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).

    Annen dokumentasjon

    Når du har fått opptak til studiet, kreves det

    Info om prosedyre ved søknad om innpass

    Det er mulig å søke innpass for tidligere utdanning på masternivå, les mer om rutinen for dette her.

Spørsmål og svar

  • Hva lærer du på studiet?

    Masterstudiet har en sammensatt profil. Det bygger på en sosialøkologisk forståelse om at mennesker inngår i sosiale relasjoner og strukturelle sammenhenger som påvirker hverandre. Studiet bygger også på en forståelse av at problematikken i barnevernet ofte kjennetegnes av komplekse problemer, slik at det er nødvendig å involvere flere personer og tjenester for å ivareta en helhet rundt barnets omsorgssituasjon. I masterstudiet legges det vekt på arbeid med å bygge kritisk faglig analytisk kompetanse og kompetanse i å gjøre grundige skjønnsmessige vurderinger og gi gode faglige begrunnelser. Arbeidet bygger på en kunnskapsforståelse der både forskning, erfaring og brukernes kunnskap trekkes inn. Studiet vektlegger en praksisnær tilnærming. Gjennom bruk av blant annet studentenes arbeidserfaringer, case, praksisrelevant forskning gir undervisningen studentene et relevant og oppdatert kompetansegrunnlag.

    Følgende områder er sentrale i master i barnevernsarbeid

    • Perspektiver på og barnevernfaglig arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
    • Innovasjon og fagutvikling
    • Juridiske tema og barnevernsfaglig skjønnsutøvelse
  • Hvem er studiet for?

    Master i barnevernsarbeid rettet seg mot sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere, og mot studenter med annen relevant utdanningsbakgrunn og lang erfaring fra barnevernets praksisfelt. Studiet retter seg mot arbeid i barnevernet og andre arenaer der sosialarbeidere møter barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.

  • Hvordan er studiet organisert?

    Studiet organiseres med undervisning i ukesamlinger med selvstendig arbeid mellom samlingene. Det er tre ukesamlinger i semesteret med undervisning hver dag for studenter på heltidsstudiet.

    Studiesamlinger for studieåret 2023-2024 er følgende

    Vår - uke 5, 10, 17

    Studiesamlinger for studieåret 2024-2025 er følgende

    Høst - uke 34, 39, 46

    Vår - uke 5, 10, 15

    Studiet består av obligatoriske og valgfrie fordypningsemner. Se oversikt i studieplanen.

    Studenten skal totalt velge to emner på 10 studiepoeng. Det er mulighet til å søke om godkjenning av tidligere videreutdanning på masternivå for innpasning i mastergradsstudiet.

    Utdanningen har noen felles emner med masterutdanning i barnevern.

  • Innpass av tidligere utdanning

    Studenter som har tatt videreutdanning på masternivå, kan søke innpass og få forkortet studieløpet sitt.

  • Arbeid- og undervisningsformer

    Undervisningen er lagt opp med varierte og studentaktive undervisnings- og læringsformer. Det vil være forelesninger, selvstudium, arbeidskrav og student- og lærerstyrte seminar.

    Undervisningen er samlingsbasert og i periodene mellom samlingene vil det inngå arbeid med digitale leksjoner og digitale samlinger. For å utvikle kompetanse i vurdering og beslutninger, benyttes læringsformer som fremmer kritisk analytiske ferdigheter for eksempel casebasert metodikk og gruppediskusjoner. I studiet legges det stor vekt på utvikling av skriftlige ferdigheter. Det gis ulike former for tilbakemelding underveis i studiet både fra lærere og medstudenter

    Studiet har en praksisnær profil. Gjennom bruk av blant annet studentenes arbeidserfaringer, case, praksisrelevant forskning og gjesteforelesere fra ulike deler av praksisfeltet, gir undervisningen studentene et relevant og oppdatert kompetansegrunnlag.

    Studentene kan spesialisere seg gjennom valg av fordypningsemner og tema for masteroppgaven. Det kan også velges emner fra andre masterutdanninger og videreutdanninger.

Les mer

Spørsmål og svar

  • Hva lærer du på studiet?

    Masterstudiet har en sammensatt profil. Det bygger på en sosialøkologisk forståelse om at mennesker inngår i sosiale relasjoner og strukturelle sammenhenger som påvirker hverandre. Studiet bygger også på en forståelse av at problematikken i barnevernet ofte kjennetegnes av komplekse problemer, slik at det er nødvendig å involvere flere personer og tjenester for å ivareta en helhet rundt barnets omsorgssituasjon. I masterstudiet legges det vekt på arbeid med å bygge kritisk faglig analytisk kompetanse og kompetanse i å gjøre grundige skjønnsmessige vurderinger og gi gode faglige begrunnelser. Arbeidet bygger på en kunnskapsforståelse der både forskning, erfaring og brukernes kunnskap trekkes inn. Studiet vektlegger en praksisnær tilnærming. Gjennom bruk av blant annet studentenes arbeidserfaringer, case, praksisrelevant forskning gir undervisningen studentene et relevant og oppdatert kompetansegrunnlag.

    Følgende områder er sentrale i master i barnevernsarbeid

    • Perspektiver på og barnevernfaglig arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
    • Innovasjon og fagutvikling
    • Juridiske tema og barnevernsfaglig skjønnsutøvelse
  • Hvem er studiet for?

    Master i barnevernsarbeid rettet seg mot sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere, og mot studenter med annen relevant utdanningsbakgrunn og lang erfaring fra barnevernets praksisfelt. Studiet retter seg mot arbeid i barnevernet og andre arenaer der sosialarbeidere møter barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.

  • Hvordan er studiet organisert?

    Studiet organiseres med undervisning i ukesamlinger med selvstendig arbeid mellom samlingene. Det er tre ukesamlinger i semesteret med undervisning hver dag for studenter på heltidsstudiet.

    Studiesamlinger for studieåret 2023-2024 er følgende

    Vår - uke 5, 10, 17

    Studiesamlinger for studieåret 2024-2025 er følgende

    Høst - uke 34, 39, 46

    Vår - uke 5, 10, 15

    Studiet består av obligatoriske og valgfrie fordypningsemner. Se oversikt i studieplanen.

    Studenten skal totalt velge to emner på 10 studiepoeng. Det er mulighet til å søke om godkjenning av tidligere videreutdanning på masternivå for innpasning i mastergradsstudiet.

    Utdanningen har noen felles emner med masterutdanning i barnevern.

  • Innpass av tidligere utdanning

    Studenter som har tatt videreutdanning på masternivå, kan søke innpass og få forkortet studieløpet sitt.

  • Arbeid- og undervisningsformer

    Undervisningen er lagt opp med varierte og studentaktive undervisnings- og læringsformer. Det vil være forelesninger, selvstudium, arbeidskrav og student- og lærerstyrte seminar.

    Undervisningen er samlingsbasert og i periodene mellom samlingene vil det inngå arbeid med digitale leksjoner og digitale samlinger. For å utvikle kompetanse i vurdering og beslutninger, benyttes læringsformer som fremmer kritisk analytiske ferdigheter for eksempel casebasert metodikk og gruppediskusjoner. I studiet legges det stor vekt på utvikling av skriftlige ferdigheter. Det gis ulike former for tilbakemelding underveis i studiet både fra lærere og medstudenter

    Studiet har en praksisnær profil. Gjennom bruk av blant annet studentenes arbeidserfaringer, case, praksisrelevant forskning og gjesteforelesere fra ulike deler av praksisfeltet, gir undervisningen studentene et relevant og oppdatert kompetansegrunnlag.

    Studentene kan spesialisere seg gjennom valg av fordypningsemner og tema for masteroppgaven. Det kan også velges emner fra andre masterutdanninger og videreutdanninger.

Elisabeth Brodtkorb

Programansvarlig

Elisabeth Brodtkorb

førsteamanuensis

elisabeth.brodtkorb@vid.no

Elise Fylling

Opptak

Elise Fylling

rådgiver, opptak

elise.fylling@vid.no

Emneliste

  • Helhetlig barnevernsarbeid
  • Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid
  • Innovasjon og tjenesteutvikling i barnevernet
  • Samarbeid om tjenester til barn og unge
  • Vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
  • Sentrale juridiske temaer i barnevernet
  • Relasjonsarbeid i barnevernkontekster
  • Forståelse og vurdering av barn- og unges omsorgssituasjon
  • Oppfølging av barn og foreldre etter omsorgsovertakelse
  • Ettervern
  • Introduksjon til barnevernledelse
  • Seksualitet, seksuell helse og barnevern
  • Barn, unge og straffegjennomføring
  • Masteroppgave