Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.
Fem unge mennesker smiler

Barnevern og barnevernsarbeid - deltid

Master, Samlingsbasert

Er du sosionom, barnevernspedagog, vernepleier eller har lang erfaring fra barnevernets praksisfelt? Master i barnevern og barnevernsarbeid konsentrerer seg om arbeid i barneverntjenesten, barnevernsinstitusjon og andre områder der sosialarbeidere møter barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. 

Studiet har to studieretninger: barnevern og barnevernsarbeid. I søknadsportalen søker du direkte på den studieretningen du ønsker. Studiet fyller kompetansekravet for arbeid i barnevernet fra 2031, og kan tas på heltid eller deltid.

Undervisningsspråk
Studiepoeng
Studielengde
Støttes av lånekassen
Søknadsfrist
Oppstart
Opptakskrav og poeng
Pris per semester

Det er ulike opptakskrav til de to studieretningene:

Barnevern

Studieretning i barnevern er et tilbud til de som har oppnådd bachelorgrad og/eller fullført treårig grunnutdanning som barnevernspedagog eller tilsvarende utdanning fra andre land.

Opptak til studiet skjer på grunnlag av:

  • Bachelorgrad (180 studiepoeng) i barnevern.

Søkere med annen tilsvarende utdanning på tilsvarende nivå kan tas opp etter individuell vurdering.

Opptak og rangering skjer i henhold til forskrift 12. desember 2016 om opptak, studier, eksamen og grader ved VID vitenskapelige høgskole og VIDs utfyllende bestemmelser for opptak.

Barnevernsarbeid

Studieretning i barnevernsarbeid er et tilbud til de som har oppnådd bachelorgrad og/eller fullført treårig grunnutdanning som sosionom, barnevernspedagog, vernepleier eller tilsvarende utdanning fra andre land.

Opptak til studiet skjer på grunnlag av:

  • Fullført 3-årig bachelorutdanning, som gir yrkestittel sosionom, vernepleier eller barnevernspedagog (180 studiepoeng).

I tillegg kan søkere med annen helse, pedagogisk, psykologisk eller samfunnsvitenskapelig utdanning kvalifisere til opptak etter individuell vurdering. Det må da dokumenteres minimum ett års relevant erfaring i 100 % stilling etter endt utdannelse. I den individuelle vurderingen vil relevant praksis og omfang av relevante fag/emner i fagkretsen legges til grunn. Jf. § 3 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 krav til mastergrad.

Det kan søkes om godskriving av tidligere utdanning tatt ved VID eller innpass av tidligere utdanning ved andre utdanningsinstitusjoner.

Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).

Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak. Les bestemmelsene her.

Poenggrense:

Suppleringsopptak 2024: Alle kvalifiserte fikk tilbud om studieplass.

Dokumentasjonskrav:

Du skal laste opp:

  • Vitnemål fra bachelorgrad
  • Søkere med annen helse, pedagogisk, psykologisk eller samfunnsvitenskapelig utdanning må i tillegg laste opp signert arbeidsattest(er) som inneholder fra dato og til dato, hvor du har jobbet og stillingsprosent.

CV og arbeidsavtaler/-kontrakter godkjennes ikke som dokumentasjon på arbeidspraksis.

Mer informasjon om opptak på VID vitenskapelige høgskole

Politiattest:

For dette studiet er det krav om politiattest.

Masterstudiet har en sammensatt profil. Det bygger på en sosialøkologisk forståelse om at mennesker inngår i sosiale relasjoner og strukturelle sammenhenger som påvirker hverandre. Studiet bygger også på en forståelse av at problematikken i barnevernet ofte kjennetegnes av komplekse problemer, slik at det er nødvendig å involvere flere personer og tjenester for å ivareta en helhet rundt barnets omsorgssituasjon. I masterstudiet legges det vekt på arbeid med å bygge kritisk faglig analytisk kompetanse og kompetanse i å gjøre grundige skjønnsmessige vurderinger og gi gode faglige begrunnelser. Arbeidet bygger på en kunnskapsforståelse der både forskning, erfaring og brukernes kunnskap trekkes inn. Studiet vektlegger en praksisnær tilnærming. Gjennom bruk av blant annet studentenes arbeidserfaringer, case, praksisrelevant forskning gir undervisningen studentene et relevant og oppdatert kompetansegrunnlag.

Følgende område er sentrale i master i barnevern og barnevernsarbeid:

  • Perspektiver på og barnevernfaglig arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • Innovasjon og fagutvikling
  • Juridiske tema og barnevernsfaglig skjønnsutøvelse

Master i barnevern og barnevernsarbeid rettet seg mot sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere, og mot studenter med annen relevant utdanningsbakgrunn og lang erfaring fra barnevernets praksisfelt. Studiet retter seg mot arbeid i barnevernet og andre arenaer der sosialarbeidere møter barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.

Studiet organiseres med undervisning i ukesamlinger med selvstendig arbeid mellom samlingene. Det er tre ukesamlinger i semesteret med undervisning hver dag for studenter på heltidsstudiet og halve uken for studenter på deltidsstudiet.

Studiesamlinger for studieåret 2025 - 2026 er følgende

Høst - uke 34, 39, 46

Vår - uke 5, 10, 17

Studiet består av obligatoriske og valgfrie fordypningsemner. Se oversikt i studieplanen.

Studenten skal totalt velge to emner på 10 studiepoeng. Det er mulighet til å søke om godkjenning av tidligere videreutdanning på masternivå for innpasning i mastergradsstudiet.

De to studieretningene har flere emner felles, mens noen emner er spesifikt for den enkelte studieretning.

Studenter som har tatt videreutdanning på masternivå, kan søke innpass og få forkortet studieløpet sitt.

Undervisningen er lagt opp med varierte og studentaktive undervisnings- og læringsformer. Det vil være forelesninger, selvstudium, arbeidskrav og student- og lærerstyrte seminar.

Undervisningen er samlingsbasert og i periodene mellom samlingene vil det inngå arbeid med digitale leksjoner og digitale samlinger. For å utvikle kompetanse i vurdering og beslutninger, benyttes læringsformer som fremmer kritisk analytiske ferdigheter for eksempel casebasert metodikk og gruppediskusjoner. I studiet legges det stor vekt på utvikling av skriftlige ferdigheter. Det gis ulike former for tilbakemelding underveis i studiet både fra lærere og medstudenter

Studiet har en praksisnær profil. Gjennom bruk av blant annet studentenes arbeidserfaringer, case, praksisrelevant forskning og gjesteforelesere fra ulike deler av praksisfeltet, gir undervisningen studentene et relevant og oppdatert kompetansegrunnlag.

Studentene kan spesialisere seg gjennom valg av fordypningsemner og tema for masteroppgaven. Det kan også velges emner fra andre masterutdanninger og videreutdanninger.

  • Elisabeth Brodtkorb
    • Elisabeth Brodtkorb

    • Programansvarlig

  • Saskia Butler
    • Saskia Butler

    • Studentkontakt

  • Opptak
    • Opptak

    • Team opptak