Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.
En mannlig og kvinnelig student sitter ved et bord og studerer

Forebygging og håndtering av utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming

Videreutdanning, Samlingsbasert

Er du opptatt av atferd som utfordrer, jobber innen helse eller utdanning og gir bistand til barn, unge eller voksne med utviklingshemning og/eller autismespekterforstyrrelser med komplekse atferdsutfordringer? Da kan denne videreutdanningen være aktuell for deg.

Studiet går over to semestre, vår og høst, og vil for kullet som hadde oppstart i januar 2025 gå i Sandvika. I januar 2026 går utdanningen i Stavanger.

Velg campus:

Undervisningsspråk
Studiepoeng
Studielengde
Støttes av lånekassen
Søknadsfrist
Oppstart
Opptakskrav og poeng
Pris per semester

Opptakskrav og poeng

  • Bachelorgrad eller 3-årig høgskoleutdanning i helse-, sosial- og velferdsfag samt lærer- og førskolelærerutdanning.

Søkere med samfunnsfaglig og pedagogisk utdanning med samme omfang kan tas opp etter individuell vurdering. For disse søkerne må det da dokumenteres minimum ett års relevant velferdsfaglig yrkeserfaring etter endt utdannelse. I den individuelle vurderingen vil relevant praksis og omfang av relevante emner i fagkretsen legges til grunn.

Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).

Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak. Les bestemmelsene her.

Dokumentasjonskrav:

  • Vitnemål fra 3-årig bachelorgrad eller tilsvarende
  • Søkere med samfunnsfaglig eller pedagogisk utdanning med samme omfang må i tillegg laste opp signert arbeidsattest(er) som inneholder fra dato og til dato, hvor du har jobbet og stillingsprosent.

CV og arbeidsavtaler/-kontrakter godkjennes ikke som dokumentasjon på arbeidspraksis.

Mer informasjon om opptak på VID vitenskapelige høgskole

Studiets formål

Hensikt med studiet er å gi økt kompetanse i samhandling som bidrar til at borgere får være aktive og deltakende i viktige beslutningsprosesser, samt øke kompetanse i faglige tilnærminger som fremmer inkludering, deltakelse og sosialt verdsatte roller.

Hva handler studiet om?

Utdanningen vil presentere rammeverket positiv atferdsstøtte (PAS) som skreddersydde opplegg. Gjennom bruk av PAS, vil fagmiljøet og personen det gjelder, kunne oppnå konkrete endringer i målatferd, men også endringer i forhold til samfunnsdeltakelse, nettverksmuligheter, økte valgmuligheter, samt nye roller som innebærer respekt fra andre og kontinuerlig økt kompetanse. På den måten kombineres viktige prinsipper innen normalisering med medborgerskapstradisjonen og mer generelt målrettet miljøarbeid i denne videreutdanningen.

Hvordan er studiet organisert?

Studiet går over to semestre, vår og høst, og vil for neste kull som har oppstart i januar 2025 gå i Sandvika. I januar 2026 går utdanningen i Stavanger.

Studiet gir 10 + 10 + 10 studiepoeng og gjennomføres som deltidsutdanning, hvor 10 studiepoeng delemne 1 gjennomføres vårsemesteret og de resterende 10 + 10 delemne 2 og 3 gjennomføres på høsten.

Hvert emne er samlingsbasert med tre samlinger på 2–4 dager, totalt syv samlinger.

Videreutdanningen kan tas selvstendig, eller den kan inngå i masterstudiet Medborgerskap og samhandling.

Samlinger vår 2025

uke 4 onsdag–fredag 22.–24. januar

uke 10 onsdag–fredag 5.–7. mars

uke 19 onsdag–fredag 7.–9. mai

Samlinger høst 2025

uke 36 onsdag–fredag 3.–5. september

uke 41 onsdag-fredag 8. – 10. oktober (6. og 7. oktober inneholder muntlig gruppeeksamen hvor hver gruppe har eksamen i 2 timer)

uke 45 onsdag–fredag 5.–7. november

uke 50 tirsdag–torsdag 9.–11. desember

    • Ulf Ingar Wangensteen Berge

    • Programansvarlig

  • Opptak
    • Opptak

    • Team opptak