
Helsetjenesten vil måtte håndtere dyptgripende endringer i årene fremover grunnet demografiske, sosiale, økonomiske og teknologiske endringer Som leder i helse- og omsorgstjenestene står du midt i et landskap i endring – med økte forventninger, komplekse behov og et sterkt krav til kvalitet i tråd med helsetjenestenes verdier.
Emnet kan tas på bachelornivå eller masternivå.
Velg campus:
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Studiepoeng
- 10
- Studielengde
- Ett semester
- Støttes av lånekassen
- Nei
- Søknadsfrist
- 1. desember 2025
- Oppstart
- 9. februar 2026
- Opptakskrav og poeng
- Se kravene
Emnet inngår som ett av tre emner ved videreutdanning i Ledelse i helse- og omsorgstjenestene. Målgruppen er ansatte og ledere i helse- og omsorgstjenestene.
Studieavgiften for disse emnene dekkes av HK dir, og studenter betaler derfor kun semesteravgift.
Emnebeskrivelse VULHOB5010 - bachelornivå
Emnebeskrivelse VULHOM5050 - masternivå
Opptakskrav
Opptakskrav bachelornivå
Opptak til studiet skjer på grunnlag av generell studiekompetanse. Søkere som ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.
Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak.
Videreutdanningen er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, og deltakerne skal derfor ikke betale egenbetaling.
Opptakskrav masternivå
Opptak til studiet skjer på grunnlag av: Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller annen grad eller utdanning på tilsvarende nivå av minimum tre års omfang. Søkere som ikke oppfyller de ordinære opptakskravene, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.
Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak.
Videreutdanningen er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, og deltakerne skal derfor ikke betale egenbetaling.
Dersom en student ønsker å gå videre på master i verdibasert ledelse etter fullført videreutdanning, kan en få emnene innpasset så lenge studenten oppfyller de krav som er satt til en erfaringsbasert mastergrad jf. § 5 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad, hvor det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring som del av opptaksgrunnlaget.
Hva lærer du?
Omstilling og endring er krevende der mellomledere ofte må takle krysspress mellom ansatte og forventninger fra høyere nivå samtidig som man skal integrere helse- og omsorgsmodeller tettere på pasientens individuelle behov. Det krever gode verktøy og inkluderende metoder og et trygt klima som stimulerer til samskaping og prøving og feiling.
Dette emnet gir deg verktøyene til å møte disse utfordringene med nytenkning, verdibevissthet og faglig trygghet. Du lærer å bli bevisst ditt eget handlingsrom for å lede endrings- og innovasjonsprosesser som styrker både tjenestene og menneskene de er til for.
Du lærer å forstå hvordan innovasjon foregår i praksis – det som både hemmer og fremmer - å identifisere og forstå behov for nye tjenester og samarbeidsformer samtidig som å utnytte nye muligheter i det som allerede finnes.
Gjennom praksisnært prosjektarbeid og innsikt i ulike tilnærminger til innovasjon og endringsledelse, utvikler du kompetanse som gjør deg i stand til å forme fremtidens omsorg.